خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مناطق حفاظت‌شده «سفیدکوه» و «اشترانکوه» در استان لرستان این روزها با چرای دام‌ها حال‌وروز خوبی ندارند تا سرمایه زاگرس خوراک گوسفندان شود. این در حالی است که مسئولان توپ تقصیر را به زمین هم پاس‌کاری می‌کنند تا متولیان در اداره کل محیط‌زیست لرستان موضوع را ناشی از صدور پروانه‌های چرا […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مناطق حفاظت‌شده «سفیدکوه» و «اشترانکوه» در استان لرستان این روزها با چرای دام‌ها حال‌وروز خوبی ندارند تا سرمایه زاگرس خوراک گوسفندان شود.

این در حالی است که مسئولان توپ تقصیر را به زمین هم پاس‌کاری می‌کنند تا متولیان در اداره کل محیط‌زیست لرستان موضوع را ناشی از صدور پروانه‌های چرا توسط منابع طبیعی بدانند.

پناهگاه حیات‌وحش رده‌ای از مناطق حفاظت‌شده هستند، محدوده‌هایی با زیستگاه‌های طبیعی نمونه برای جانوران وحشی که به‌منظور حمایت از جمعیت گونه‌های جانوری و افزایش سطح کیفیت آن‌ها، انتخاب می‌شوند.

مطابق قانون قطع اشجار، بوته کنی، تجاوز و تخریب محیط‌زیست، خارزنی، ذغال گیری و به‌طورکلی هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم شود در پناهگاه‌های حیات‌وحش ممنوع است.

طی روزهای اخیر فیلم‌ها و تصاویر از مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش اشترانکوه و سفیدکوه ازنا به خبرگزاری مهر رسیده است که حکایت از چرای بی‌رویه دام حتی تا نزدیکی‌های قله در این مناطق دارد.

برای روشن شدن ابعاد موضوع به سراغ متولیان امر در اداره کل محیط‌زیست استان لرستان رفتیم اما اظهارات آن‌ها قابل‌تأمل است.

صدور پروانه چرای دام برای عشایر توسط منابع طبیعی!

حسن سالاروند مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برخی در این منطقه پروانه چرا دارند و عده‌ای هم جز اهالی روستا محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: کسانی که پروانه چرا دارند، متولی آن منابع طبیعی است و این نهاد برای آنها پروانه چرا صادر کرده است.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه با تاکید بر اینکه ما پروانه چرای اینها را چک می‌کنیم و آن را بر اساس دامی که دارند شمارش می‌کنیم، اگر دام‌ها بیشتر بود، آنها را از منطقه اخراج می‌کنیم، بیان داشت: همچنین افرادی که این پروانه چرا را نداشته باشند جریمه می‌شوند.

سالاروند با بیان اینکه عده‌ای هم از روستاییان منطقه هستند که در فصول مختلف دام دارند، افزود: همچنین عده‌ای، عشایر هستند و دام‌های آنها در محدوده زمانی دو تا دو نیم ماه می‌توانند در منطقه چرا کنند، الان به دلیل خشکسالی اکثراً به حاشیه رودخانه «ماربره» پناه آورده‌اند.

برخورد قضائی با متخلفان

وی، تصریح کرد: در مجموع ما چرای غیر قانونی را در منطقه داریم، اما نزدیک به ۱۳ نفر را از منطقه اخراج کرده‌ایم، پنج پرونده طی دو هفته گذشته در دستگاه قضائی تشکیل داده‌ایم و دو نفر هم بازداشت شده‌اند.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه، ادامه داد: تا جایی که محیط بان ها توانسته‌اند و گزارش دریافت شده را پیگیری کرده‌اند، موردی اگر دیده‌ایم را برخورد کرده‌ایم و در آینده نیز به همین منوال خواهد بود.

سالاروند با تاکید بر اینکه «اشترانکوه» منطقه حفاظت شده است اما خیلی‌ها پروانه چرا دارند، ادامه داد: نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ پروانه چرا در این منطقه داریم.

وی با بیان اینکه محیط زیست، قائم مقام منابع طبیعی در مناطق حفاظت شده است، گفت: متولی صدور پروانه چرای دام، منابع طبیعی است، کسی که پروانه دارد قانونا می‌تواند در منطقه چرا داشته باشد.

عبور روزانه ۳۰ گله دام از منطقه «سفید کوه»

ابراهیم قنبرزاده مسئول پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این مسیر، در حال حاضر محل کوچ عشایر فریدون شهر است، روزی حداقل ۲۰ تا ۳۰ گله از این مسیر عبور می‌کند.

وی، عنوان کرد: مسافت این مسیر هم زیاد است و در مواقعی این عشایر در کنار جاده و این منطقه اطراق می‌کنند.

مسئول پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا با تاکید بر اینکه تا جایی که در توان ما است، اینها را جمع آوری می‌کنیم، ادامه داد: این منطقه بر سر راه این عشایر کوچ رو قرار گرفته است.

اطراق ۴ روزه عشایر در منطقه

قنبرزاده با تاکید بر اینکه همکاران ما اینها را در منطقه جمع می‌کنند، اما برخی مواقع برخی از عشایر در کنار جاده اطراق می‌کنند، گفت: اینها بر اساس قانون می‌توانند از این منطقه عبور کنند، ما دو فصل سال یعنی بهار و پاییز با این مشکل مواجه هستیم.

وی، گفت: الان ما اینها را از منطقه جمع کرده‌ایم، نهایت سه تا چهار روز از این مسیر عبور می‌کنند و الان دیگر در منطقه نیستند.

مسئول پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا با بیان اینکه دام این عشایر تخریب آن‌چنانی در منطقه ندارند و بیشتر در حاشیه و مسیر جاده که عبور می‌کنند در مراتع و اراضی کشاورزی تخریب‌هایی داریم، گفت: مسیر اینها قابل تغییر نیست، از هر مسیری که بخواهند بروند بن بست است و از مسیر این جاده برای عبور استفاده می‌کنند.



Source link