خشکسالی که در سال زراعی جاری در لرستان و کشور به وقوع پیوسته باعث شده که بیش از ۴۰ درصد جمعیت زنبورهای استان از بین رود و همین موضوع می‌تواند میزان عسل تولیدی در لرستان را ۷۰ درصد کاهش دهد اما اگر دولت بتواند شکر ارزان قیمت و دارو با قیمت مناسب برای زنبورداران تامین کند میزان خسارات وارد شده در این صنعت را کاهش‌ می‌دهد.


خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدالله زاده، زنبور عسل، افزون بر تولید محصولات گوناگون و اشتغالزایی در صنایع مختلف، مهمترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط زیست ایفا می کند.

در بررسی‌هایی که توسط محققان در کشورهای مختلف انجام شده  نشان می دهد، نقش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی ۶۹ تا ۱۴۳ برابر تولیدات مستقیم آن است همچنین بررسی‌های انجام گرفته در ایران نیز مشخص کرده است که ارزش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی ایران در ایران ۹۰ برابر ارزش تولیدات مستقیم کلنی‌ها و برابر ۴ درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

 بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و نیز یادآوری اهمیت زنبور عسل در حفظ و احیای محیط زیست، لزوم حمایت از این صنعت و جلوگیری از نابود شدن جمعیت زنبورهای عسل کشور امری حیاتی است.

بنا بر اعلام هواشناسی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است و این یک حقیقت تلخ است که طی ۳۵ روزی که از امسال می‌گذرد هنوز شاهد باران خوبی در لرستان نبوده‌ایم.

این خشکسالی بی سابقه علاوه بر مشکلاتی که برای کشت‌های دیم و در آینده ای نزدیک برای کشت‌های آبی ایجاد خواهد کرد باعث شده که  محیط زیست لرستان نیز با کمبود گیاه و گل مواجه شود و این موضوع خسارت زیادی به بخش دامداری و زنبورداری استان وارد خواهد کرد.

 

تا به امروز حدود ۴۰ درصد جمعیت زنبورهای استان از بین رفته است

برای آگاهی از حجم این خسارات به سراغ اسدالله عالیخانی زنبوردار نمونه استان در سال‌های ۶۶، ۸۶ و ۹۶ رفتیم.

این زنبوردار نمونه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله‌ای که در سال جاری برای کندوهای زنبور عسل به وجود آمده نبودن گرده گیاهان است، اظهار داشت:   برای نمونه در سال ۹۸ روزانه در هر کندوی عسل ۱۰۰ گرم گرده توسط زنبورها جمع‌آوری می‌شد اما این مقدار گرده امسال توسط ۵۰ کندو نیز جمع‌آوری نمی‌شود.

او ادامه داد: به علت خشک سالی که امسال در کشور به وجود آمده زنبورداران در مناطق گرمسیری آسیب جدی دیدند به طوری که بر اساس گفته‌های آنان تا به امروز حدود ۴۰ درصد جمعیت زنبورهای استان از بین رفته است.

عالیخانی با بیان اینکه اگر در روزهای آینده شاهد بارش باران نباشیم این حجم از خسارت بسیار بیشتر می‌شود، عنوان کرد: در صورتی‌که در اردیبهشت ماه بارندگی در مناطق ییلاقی نداشته باشیم گله‌های زنبور همانند مناطق گرمسیری در این مناطق نیز از بین می‌روند.

تامین شکر ارزان قیمت و دارو با قیمت مناسب می تواند باعث جلوگیری از نابود شدن جمعیت زنبورهای کشور شود

این زنبوردار لرستان با عنوان کردن ان موضوع که در این وضعیت دولت بایستی از زنبورداران حمایت کافی داشته باشد، تصریح کرد: تامین شکر ارزان قیمت و دارو با قیمت مناسب مب تواند باعث جلوگری از نابود شدن جمعیت زنبورهای کشور شود اما دادن شکر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی توسط دولت به زنبوردارانی که طی دو سال اخیر درآمدی نداشته‌اند چاره ساز این کار نیست.

 

میزان عسل تولیدی در لرستان ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد

عالیخانی بیان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها و با توجه به وضعیت فعلی میزان عسل تولیدی در استان امسال بایستی ۷۰ درصد کاهش یابد اما اگر شاهد بارش‌های خوبی در اردیبهشت ماه و یا حمایت مناسب دولت باشیم این میزان کاهش کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت از بین رفتن جمعیت زنبورهای عسل تنها حوزه تولیدات این موجود از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد بحث گرده  افشانی با مشکل روبرو می‌شود در نتیجه میزان رشد گیاهان در طبیعت کمتر می‌شود و میزان تولید محصولات باغی و کشاورزی نیز افت قابل توجهی می‌کند.

 

سال گذشته بیش از دو هزار و ۹۰۰ تن عسل در لرستان تولید شده است

در ادامه برای آگاهی از وضعیت تولید عسل در استان به سراغ محمد علی جعفرپور رفتیم.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه لرستان در حوزه تولید عسل جزو ۱۰ استان برتر کشور است، اظهار داشت: سال گذشته بیش از دو هزار و ۹۰۰ تن عسل در لرستان تولید شده است.

جعفر پور با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ زنبوردار در لرستان فعالیت می‌کنند، افزود: این زنبورداران بیش از ۳۵۰ هزار کندو  دارند که با توجه به شرایط آب و هوایی کشور بایستی تدابیری در سطح ملی بری آنان اندیشده شود.

وی ادامه داد: بیشتر حجم عسل تولید شده در لرستان معمولا در اواخر مرداد و اوایل شهریور تولید و به فروش می رسد امسال در راستای حمایت از زنبورداران میزان شکر مورد نیاز آنان با نرخ هر کیلو گرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شده است.

  انتهای پیام/۸۵۰۲۰




Source link