خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با شیوع ویروس کرونا از حدود ۱۴ ماه پیش، دانش‌آموزان به ناچار با تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با این ویروس از کلاس درس حضوری به استفاده از فضای مجازی و شبکه اجتماعی شاد سوق داده شدند. از آنجا بود که سختی‌ها و دغدغه‌های زیادی علاوه بر مشکلات روحی خانواده‌ها و […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با شیوع ویروس کرونا از حدود ۱۴ ماه پیش، دانش‌آموزان به ناچار با تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با این ویروس از کلاس درس حضوری به استفاده از فضای مجازی و شبکه اجتماعی شاد سوق داده شدند.

از آنجا بود که سختی‌ها و دغدغه‌های زیادی علاوه بر مشکلات روحی خانواده‌ها و نگرانی ناشی از ویروس کرونا در زمینه تحصیل مجازی دانش آموزان نیز گریبان گیر خانواده‌ها شد.

دانش آموزان روستای «کلک بیشه علیا» بدون اینترنت

حدود ۱۲ روستای شهرستان پلدختر، برای ادامه تحصیل فرزندان خود با مشکلات جانبی نبود اینترنت یا کندی سرعت مواجه هستند.

روستای «کلک بیشه علیا» یکی از این روستاها است که برای باخبر شدن از مشکلات ناشی از نبود اینترنت در این روستا پای در و دل اهالی آن می‌نشینیم.

رابط روستای «کلک بیشه علیا» پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این روستا با ۴۰ خانوار و حدود ۲۵۰ نفر جمعیت تاکنون از مشکلاتی مانند نبود آسفالت و جاده دسترسی، کمبود آب آشامیدنی به ویژه در تابستان، استفاده از آب رودخانه و مانند آن دست و پنجه نرم می‌کردند، اما متأسفانه عدم نبود اینترنت و آن تن‌دهی تلفن، این روزها بیشتر از هر مشکل دیگری، خانواده‌ها را آزار می‌دهد.

حسین حسین پور، افزود: روستای «کلک بیشه علیا» فاقد اینترنت بوده و از خدمات شبکه‌های وابسته به آن محروم است، آنتن دهی تلفن همراه نیز ندارد.

وی، اضافه کرد: هر کدام از اهالی روستای ما حتی در مواقع ضروری به ناچار برای برقراری ارتباط تلفنی و اینکه آیا موفق می‌شوند ارتباط برقرار کنند یا نه، باید سرگردان دنبال مکان مناسبی مانند بالای پشت‌بام باشند.

اتصال دانش آموزان به اینترنت در بالای کوه و پشت بام!

یکی از دانش آموزان این روستا در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم به خاطر نبود اینترنت با استفاده از فضای مجازی در کلاس درس شبکه «شاد» حضور پیدا کنیم و نگران عقب افتادن از درس‌هایمان هستیم.

سینا احمدپور، افزود: من و دوستانم برای حضور در کلاس مجازی باید کیلومترها راه را طی کنیم و ساعت‌ها در گرما، سرما، باد و باران، در بلندترین نقطه روستا روی یک کوه برویم که کار بسیار سختی است.

یکی از اولیا دانش آموزان این روستا در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و آغاز تحصیل مجازی، خانواده‌هایی که در این روستا دانش آموز دارند، هر روز باید درگیر مشکلات ناشی از نبود اینترنت برای حضور فرزندان خود سر کلاس‌های مجازی در شبکه «شاد» باشند.

محمد ولی بگزاده، افزود: من هر روز باید برای دسترسی به اینترنت و حضور فرزندم در کلاس مجازی، وی را به بالای کوه ببرم و چون بچه است و از تنهایی در کوه هراس دارد، مجبورم دست از کار و زندگی کشیده و تا پایان کلاس نزدش بمانم و او را به خانه برگردانم.

ضعف اینترنت در ۱۲ روستا

یکی دیگر از والدین دانش آموزان روستای «کلک بیشه» پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: علی‌رغم شعارهای مسئولان متولی برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم، اما ما اهالی روستای «کلک بیشه» همچنان با مشکلات ابتدایی و نیازهای اولیه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

یونس احمدپور، افزود: می‌خواهم از مسئولان بپرسم آیا آنها حاضرند فرزندانشان بالای کوه‌ها درس بخوانند یا یک روز شرایط ما را تحمل کنند.

وی، اضافه کرد: بچه‌های ما نیز عاشق تحصیل هستند و نه تنها ما به عنوان اولیا، بلکه خود آنها نیز به علت عدم دسترسی به اینترنت نگران تحصیلات خود هستند.

کوروش احمدی مدیر آموزش و پرورش پلدختر در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پوشش اینترنت در برخی روستاهای شهرستان پلدختر بسیار ضعیف است یا امکان آن نیست، دانش آموزان به واسطه این مسئله برای تحصیلات خود با مشکلاتی مواجه هستند.

وی، افزود: در این رابطه حدود ۱۲ مدرسه در ۱۲ روستای پلدختر با ۲۴۱ دانش آموز مشکل ضعف یا نبود اینترنت دارند.

وعده مسئولان برای رفع مشکل

مدیر آموزش و پرورش پلدختر، یادآور شد: دانش آموزان مدارس شهید «مرادی چاله»، شهید «کشوری»، شهید «چوپتراش چالکل»، شهید «منصوری»، «خیام میدان بزرگ»، شهید «فتح الله چراغی گل گل»، شهدای «فاضلی»، شهید «محمدرضا شهسواری» و «گودرز نوری زاده»، «سعادت چشمه کش» و شهید «محلاتی»، شهید «مرادی» و «سجادیه» منطقه واشیان در پلدختر متأسفانه مشکل اینترنت دارند.

احمدی، به اقدامات انجام شده در زمینه رفع ضعف اینترنت در این روستاها اشاره کرد و گفت: در اکثر این روستاها برای اینکه دانش آموزان از تحصیل خود در شرایط کرونا عقب نمانند، با توجه به نبود خط تلفن ثابت، مودم‌های سیم کارتی از نوع همراه اول یا ایرانسل با توجه به اینکه آنتن دهی کدام نوع بهتر بوده انتخاب شده است.

محمد علی مرادی رئیس شرکت مخابرات پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر پنج روستای شهرستان پلدختر شامل «میدان بزرگ»، «دوکوهه»، «چم گرداب»، «افرینه» و «جلگه خلج» مشکل اساسی و در مابقی روستاها نیز مشکلات جزئی در حوزه اینترنت وجود دارد.

وی، عنوان کرد: با رایزنی‌هایی که طی روزهای اخیر با مسئولان مربوطه در مرکز استان انجام شده، قرار بر این شد زیرساخت‌های مورد نیاز برای روستاهایی که اینترنت ندارند فراهم شود.

رئیس شرکت مخابرات پلدختر، افزود: رفع مشکلات ناشی از اینترنت در مابقی روستاهای شهرستان نیز با همت مسئولان شهرستان و استان در دستور کار است و در روزهای آینده برطرف خواهد شد.

مرادی، گفت: با اتمام پروژه فیبر نوری «پل زال» و همچنین برگردان کافوهای نوری ضلع شرقی شهرستان، کندی سرعت اینترنت حل خواهد شد.

وی، افزود: مشکل کندی یا قطع و وصل اینترنت ضلع غربی شهرستان شناسایی شده و با رایزنی‌های صورت گرفته با مرکز استان در آینده نزدیک این مشکل نیز رفع خواهد شد.



Source link