به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی امروز پنج شنبه در جلسه آموزه‌هایی از قرآن کریم با اشاره به آیات سوره «قلم» و اینکه سرافرازی و ممتاز بودن یک ملت در گرو سه امر است، اظهار داشت: ممتاز در قلم، ممتاز در علم و ممتاز در اقتصاد از جمله این سه مورد […]



به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی امروز پنج شنبه در جلسه آموزه‌هایی از قرآن کریم با اشاره به آیات سوره «قلم» و اینکه سرافرازی و ممتاز بودن یک ملت در گرو سه امر است، اظهار داشت: ممتاز در قلم، ممتاز در علم و ممتاز در اقتصاد از جمله این سه مورد است.

لزوم ممتاز بودن در تولید و صنعت

وی با تاکید بر لزوم ممتاز بودن در تولید و صنایع در شرایط امروز، عنوان کرد: ملتی که صدای چاپخانه‌های فرهنگی آن از همه بیشتر باشد، تعداد چاپ کتاب و مقالات آن از همه بیشتر باشد، اهل مطالعه بیشتری باشد سرافراز خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر ضرورت توجه به علمی که اقتدار و قدرت برای ملت به ارمغان می‌آورد، بیان داشت: همچنین اقتصاد، تولید، اشتغال برای یک ملت بسیار مهم است، صدای کارخانه‌ها، صنایع و چرخش و گردش اشتغال قدرت اقتصادی است.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: ملتی عزیز است که از قدرت فرهنگی، نظامی و اقتصادی برخوردار باشد، وابسته نباشد.

ضرورت توجه به حسن خلق و پیروی از سبک زندگی نبوی

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) صفات و برجستگی‌های فراوانی داشت اما قرآن مجید بر اخلاق ایشان تاکید و از اخلاق ایشان به عنوان خلق عظیم یاد می‌کند، ادامه داد: اخلاق نیکو در موفقیت‌ها، مأموریت‌ها و رسیدن به اهداف نقش برجسته و تأثیرگذاری دارند، انسان‌هایی بوده اند که از عزت و احترام برخوردار بوده اند اما به علت اینکه بداخلاق بوده اند از قله عزت به ذلت کشیده شده اند.

نماینده ولی فقیه در لرستان، بیان داشت: همچنین انسان‌هایی بوده اند که به واسطه اخلاق نیکویی که داشته اند مراتب والایی را یکی پس از دیگری طی کرده اند، اخلاق نیکو سبب استحکام محبت و علاقه‌ها می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی، عنوان کرد: پیامبر اسلام در باب حسن خلق می‌فرمایند که حسن خلق به این است که اگر پیروز و موفق شدی راضی باشی و اگر موفق نشدی، عصبانی نشوی، امام علی (ع) می‌فرمایند که انسان مسلمان در اثر حسن خلق به درجه نمازگزاران روزه دار می‌رسد.

وی بر ضرورت پیروی از حسن خلق و سبک زندگی نبوی، گفت: این امر موجب رسیدن به فضیلت‌هایی که رسول گرامی اسلام برای آنها مبعوث شده، می‌شود.

صفات پیامبر اسلام می‌تواند الگوی جامعه امروز باشد

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرماید که از فضیلت‌های اخلاقی آن است که هر کس با تو قطع رابطه کرد تو با او رابطه برقرار کنی، هر کس تو را از حقت محروم کرد تو به او عطا کنی، اگر او از سر جهالت و لجاجت حق تو را عطا کرد، نوبت به تو رسید حق او را عطا کنی، اگر به تو ظلم کرد تو عفو کنی، ادامه داد: همانطور که نماز و روزه مهم است، حسن معاشرت و اخلاق هم در عاقبت به خیری، تقرب به درگاه الهی و رسیدن به وعده‌های خداوند به متقین، تأثیر گذار است.

حجت الاسلام شاهرخی، گفت: کلمه خلق به صفاتی گفته می‌شود که جز وجود و سرشت انسان شده و از انسان جدا نمی‌شود، پیامبر اسلام قرآن مجسم بود، علامه طباطبایی در کتاب المیزان حدود ۲۷ صفحه درباره اخلاق و آداب زندگی پیامبر روایاتی را نقل می‌کند.

وی، افزود: از جمله خلقیات پیامبر این بود که به هر کس که می‌رسید، چه کوچک و چه بزرگ، سلام می‌کرد، اگر چیزی به او تعارف می‌کردند آن را تحقیر نمی‌کرد ولو یک خرمای کهنه و پوشیده باشد، نیازهایش را خودش از بازار تهیه می‌کرد، کم خرج بود اما کریم و طبع و خوش معاشرت بود، اهل اسراف نبود اما سخاوت داشت، بسیار مهربان بود و همیشه تبسم بر لب داشت.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه پیامبر اسلام اشرف مخلوقات است و ما هم می‌توانیم خود را به صفات یاد شده نزدیک کنیم عنوان کرد: این صفات در زندگی اجتماعی امروز ما آموزنده است.

حجت الاسلام شاهرخی، افزود: گذشت، اگر عفو و بخشش را در کار و زندگی خود الگو قرار دهیم این همه پرونده در دادگستری تشکیل نمی‌شود و خانواده‌ها دچار آسیب نمی‌شوند، قتل به وجود نمی‌آید، به هر میزانی که خود را به اخلاق نبوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نزدیک کنیم بهره‌های مادی و معنوی نصیب ما می‌شود.



Source link