امین دهقان نژاد استادیار دانشگاه آزاد لرستان به همراه تیم تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تداخل‌سنج لیزر ۸۰۸نانومتر برای اندازه‌گیری میزان عبور نور از عینک‌های محافظ شدند.


خبرگزاری فارس لرستانمرضیه شیرخان چگنی؛ وجود محدودیت‌ها و مشکلات موجود در لرستان همواره سبب شده جوانان لرستانی به دنبال ایجاد راه برای حل مشکلات و ثبت اختراعات جدید باشند.

کاربرد لیزر در پزشکی همواره در حال افزایش و عوارض اعمال جراحی با لیزر بسیار کمتر از جراحی‌های باز است به‌ویژه در استفاده از لیزر با طول موج ۸۰۸ نانومتر که امروزه در زیبایی پوست و حذف موهای زائد بدن کاربرد دارد، اپراتور یا پزشک و همین طور فرد مراجعه‌کننده هر دو برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی ملزم به استفاده از عینک‌های محافظ مخصوص لیزر هستند.

امین دهقانی‌نژاد از جمله جوانان لرستانی است که با همراهی یک تیم تحقیقاتی به طراحی، ساخت و ثبت اختراع دستگاه تداخل‌سنج لیزر ۸۰۸ نانومتر به‌منظور اندازه‌گیری میزان عبور نور از عینک‌های محافظ را به عنوان نخستین اختراع خود، اقدام کرده است.

استفاده از لیزرهای نیمه هادی در طول موج ۸۰۸ نانومتر در پزشکی مانند لیزر دندان پزشکی بافت نرم و لیزر دایود در زمینه پوست و مو و ورود نور مادون قرمز لیزر با این طول موج به چشم اپراتور و بیمار، می‌تواند موجب ایجاد آب مروارید و آسیب‌های شدید شبکیه شود؛ بنابراین استفاده از عینک‌های محافظ مخصوص در طول موج۸۰۸ ضروری است؛ اما کیفیت این عینک‌ها و قطعات اپتیکی مورد استفاده بسیار مهم است.

بنابراین دستگاه تداخل‌سنج لیزر ۸۰۸ نانومتر میزان حذف طول موج مضر بر حسب درصد توسط عینک‌های مورد استفاده برای چشم را با استفاده از تداخل‌سنج ماخ‌زندر مشخص می‌کند و می‌تواند فیلترهای تداخلی مخصوص به‌کاررفته در عینک‌های محافظ را از سایر فیلترهای تضعیف‌کننده تشخیص دهد.

 

در همین راستا دهقانی نژاد به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: بسیاری از عینک‌های محافظ مخصوص لیزر  میزان حذف پرتو عبوری از آنها صفر و وارداتی هستند  این موضوع سبب شد به فکر ساخت دستگاهی که به‌طور دقیق درصد عبور نور لیزر ۸۰۸نانومتر را از فیلتر عینک‌های محافظ اندازه گیری کند افتادم و در این راستا اقدام کردم.

استادیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد عنوان کرد: تداخل‌سنج ماخ-زندر نوعی تداخل‌سنج است که برای تعیین نسبت اختلاف فاز بین دو باریکه هم‌راستا که از یک منبع نوری همدوس هستند، به‌کار می‌رود. 

وی بیان کرد: این تداخل‌سنج به‌ویژه برای اندازه‌گیری اختلاف فاز اندکی که بین دو باریکه نور به وسیلهٔ یک نمونه یا تغییر در طول یا پیمایش یکی از آن‌ها به‌وجود آمده‌ است به‌کار می‌رود.

دهقان نژاد در رابطه با کاربرد این دستگاه خاطر نشان کرد: این دستگاه بر اساس شعاع نور لیزر بعد از انعکاس از آینه‌ها و شعاع دوم پس از عبور از فیلتر عینک روی یک سنسور ویژه تداخل انجام می‌دهند و پس از تبدیل اطلاعات سنسور به داده‌های دیجیتال توسط بخش پردازنده الکترونیکی توسط نرم‌افزاری ویژه روی مانیتور کامپیوتر درصد عبور نور لیزر ۸۰۸ نانومتر نمایش داده می‌شود.

 

این مخترع لرستانی تصریح کرد: دستگاه تداخل‌سنج لیزر ۸۰۸ نانومتر نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای ساخت نمونه‌ اولیه  هزینه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان هزینه شده که در صورت تولید انبوه تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت مالی دستگاه ها و نهادهای مختلف برای انبوه سازی تاکید کرد: قطعا حمایت از این دستگاه توسط نهاد‌ها می‌تواند در تولید انبوه این محصول کمک بزرگی انجام دهد.

گفتنی است امین دهقان نژاد متخصص لیزر- پلاسما  و استادیار پایه ۹ گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد بوده و مدرک دکتری فیزیک اتمی و مولکولی گرایش پلاسما را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و کارشناسی ارشد فیزیک اتمی گرایش اپتیک لیزر را از دانشگاه تبریز اخذ کرده است. 

کسب رتبه سوم از بین فارغ التحصیلان رشته فیزیک اتمی دانشگاه ارومیه در سال ۸۶، کسب رتبه اول از بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد اپتیک لیزر از دانشگاه تبریز در سال ۸۸ به عنوان سوابق تحصیلی و  چندین مقاله  ISI در مجلات معتبر بین‌المللی تخصصی در زمینه اپتیک و پلاسما، کتاب تألیفی در زمینه تکنیک­های خلاء و چند مقاله علمی پژوهشی و کنفرانس‌های ملی و داور چند مجلات معتبر ISI فیزیک را نیز در رزومه خود دارد.

انتهای پیام/




Source link