خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لاله واژگون با توجه به شرایط اقلیمی، عموماً در اواخر فروردین‌ماه رویش خود را آغاز کرده و تا اردیبهشت‌ماه گل‌های خود را حفظ می‌کنند. هر ساله تعداد لاله‌های واژگون ازنا در کوهپایه «اشترانکوه» کم و کمتر می‌شود، متأسفانه به دلیل بهره‌برداری‌های غلط و کندن این گل توسط طبیعت‌گردان شاهد کاهش […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لاله واژگون با توجه به شرایط اقلیمی، عموماً در اواخر فروردین‌ماه رویش خود را آغاز کرده و تا اردیبهشت‌ماه گل‌های خود را حفظ می‌کنند.

هر ساله تعداد لاله‌های واژگون ازنا در کوهپایه «اشترانکوه» کم و کمتر می‌شود، متأسفانه به دلیل بهره‌برداری‌های غلط و کندن این گل توسط طبیعت‌گردان شاهد کاهش میزان رویش این گل در اکثر نقاط شهرستان ازنا هستیم.

چیدن لاله‌های واژگون توسط طبیعت گردان

چیدن لاله‌های واژگون و دخالت انسان در عرصه‌های طبیعی رویش این گیاه را دچار مشکل کرده است.

بنابر گزارش‌های مردمی از منطقه ازنا متأسفانه طی چند روز گذشته شاهد بی مهری‌های گردشگران بومی و غیر بومی به لاله‌های واژگون این منطقه بوده‌ایم و گردشگران دسته دسته این گل‌ها را پر پر کرده‌اند.

مشابه این مشکل را در دامنه‌های اشترانکوه در شهرستان الیگودرز را شاهد هستیم.

لاله واژگون یکی از گونه‌های زیبای گیاهی استان لرستان است که با رنگ‌های زرد و قرمز بر دامن طبیعت لرستان خودنمایی می‌کند، عمده این گونه گیاهی در دشت لاله‌های واژگون «دالانی» در شهرستان الیگودرز و بخش «زز و ماهرو» واقع شده است و در فصل بهار با انتظار در مسیر جاده‌های لرستان چشم دوستداران طبیعت را خیره می‌کند.

مطابق نظر کارشناسان لاله‌های واژگون روییده در این دشت زیبا شامل «اشک مریم» و «سوسن چلچراغ» می‌شوند، گونه‌ای که با قامتی بلندتر از یک متر کل این دشت را زیر سایه گلبرگ‌های واژگون شده خود گرفته و در مدت‌زمان عمر کوتاه خود جاذبه‌ای بی‌بدیل را خلق کرده است.

مسئولیت حفاظت با محیط زیست نیست

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: منطقه دشت «دالانی» الیگودرز که در منتهی الیه قسمت شرقی «اشترانکوه» قرار دارد، خارج از منطقه حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه ما درخواست داده‌ایم که این قسمت نیز به منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» برای حفاظت اضافه شود بیان داشت: این قسمت در مرز منطقه ما و جزو حوزه منابع طبیعی محسوب می‌شود.

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: به خاطر درخواست طرفداران محیط زیست، چند سالی هست که برای اضافه شدن این قسمت به منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» با منابع طبیعی مکاتبه می‌کنیم.

فتحی بیرانوند افزود: حتی ما موافقت سازمان محیط زیست گرفتیم که به عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت شود، اما متأسفانه به هر دلیلی منابع طبیعی با واگذاری این منطقه به محیط زیست موافقت نکرده است و در این راستا حفاظت از این منطقه در حوزه اختیارات ما نیست.

وی گفت: محیط زیست به دنبال این است که این منطقه برای حفاظت در اختیار بگیرد، متأسفانه تا کنون موفق نشده‌ایم، مکاتبات زیادی صورت گرفته و جلسات مختلفی هم برگزارشده اما به هر دلیلی منابع طبیعی با این امر موافقت نکرده است.

بنابراین گزارش، لاله واژگون که به گل افسانه‌ای ایران معروف است، یکی از گیاهان نادر دنیا بوده اما به فراوانی در دامنه‌های زاگرس یافت می‌شود.از قدیم الایام به این گل لاله اندوهگین یا لاله سرنگون و به زبان محلی گل قاقاچه نیز می‌گویند.

ضروری است مسئولان ذی ربط اعم از اداره کل منابع طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل حفاظت محیط زیست در این زمینه اقدامات لازم را برای حفاظت از رویشگاه‌های لاله واژگون به عمل آورند و از این سرمایه ارزشمند طبیعی پاسداری کنند.



Source link