در ماه مبارک رمضان، چنانچه روزه‌داران از برنامه غذایی متعادل و متنوع برخوردار شوند، مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و می‌توانند با روزه گرفتن سلامت خود را نیز حفظ کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری واگیر کووید ۱۹ باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تا حد امکان در تجمع‌ها شرکت نکرده و در صورت حضور در مراکز شلوغ از ماسک‌های سه‌لایه مناسب استفاده کنیم، دست‌ها را مرتب شسته و موادغذایی مقوی در جهت تقویت سیستم ایمنی مصرف نماییم.

در ماه مبارک رمضان، چنانچه روزه‌داران از برنامه غذایی متعادل و متنوع برخوردار شوند، مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و می‌توانند با روزه گرفتن سلامت خود را نیز حفظ کنند.

منظور از برنامه غذایی متعادل این است که روزه‌داران در ماه مبارک رمضان همچون دیگر ایام سال سعی کنند در حد نیاز بدن غذا میل کرده، چرا که در صورت کاهش حجم نیاز غذایی، بدن دچار سوء‌تغذیه و کمبود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌شود، همچنان‌که در صورت مصرف بیش از حد مواد خوراکی دچار اضافه وزن و عوارض ناشی از چاقی خواهند شد.

مطالعات متعدد  نشان داده که در افراد چاق، بیماری کرونا شیوع بیشتری دارد و شدت عارضه بیماری در این دسته از افراد بالا است، بنابراین با رژیم غذایی متعادل در ماه مبارک رمضان از عوارض مربوط به کاهش و یا افزایش وزن جلوگیری می‌شود.

 

تنوع در وعده‌های غذایی ماه مبارک رمضان نیز به این معنا است که روزه‌داران از همه گروه‌های اصلی موادغذایی همانند نان و غلات به ویژه کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سنگک، برنج و ماکارونی استفاده کنند.

از دیگر مواد غذایی گروه اصلی که لازم است روزه‌داران در وعده‌های افطار و سحر آن‌ها را مصرف کنند، مواد پروتئنی همانند گوشت‌های بدون چربی، گوشت مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و غلات است، ضمن اینکه باید در این ایام از سبزیجات و میوه‌های تازه و رنگی جهت تامین ویتامین C و A برای افزایش سطح ایمنی بدن استفاده شود.

از آنجا که بخش اعظم بافت سبزی‌جات و میوه‌ها را آب تشکیل می‌دهد، این آب به تدریج در بدن آزاد شده و نیاز سلولی را تامین می‌کند، از این‌رو روزه‌داران در طول روز کمتر دچار عطش و کم‌آبی خواهند شد.

فیبر موجود در سبزی‌جات و میوه‌های تازه به لینت مزاج کمک کرده و از برخی عوارض گوارشی همچون یبوست جلوگیری می‌کند، از طرفی موادشیمیایی موجود در این گروه غذایی به حفظ و سلامت بدن کمک شایانی می‌کنند.

 

روزه‌داران می‌توانند از گروه شیر و لبنیات کم‌چرب در وعده سحر و افطار استفاده نمایند، این گروه از موادغذایی منبع کلسیم و دارای کیفیت پروتئین مطلوبی بوده و حاوی موادمعدنی و ویتامین‌‌های موثر در سلامت روزه‌داران هستند.

در هنگام افطار به دلیل امساک طولانی روزه‌دار از خوردن و آشامیدن، افت قند پدیده ملموسی در روزه‌داران است، از این‌رو جهت تامین قند موردنیاز بهتر است مایعات گرم همانند چای کم‌رنگ، آب‌جوش و یا شیر کم‌چرب همراه با یک تا سه عدد خرما و یا کشمش و توت خشک مصرف شود.

از خوردن شیرینی‌های خشک و تر، زولبیا، بامیه، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی در وعده افطار پرهیز شود، چرا که قند موجود در این خوراکی‌ها قند خون را به شدت بالا برده و موجب اختلال قند در روزه‌داران خواهد شد.

روزه‌داران شام را با فاصله نیم تا یک ساعت از وعده افطار مصرف نمایند، این اقدام موجب می‌شود دستگاه گوارش آمادگی لازم برای هضم و جذب موادغذایی را پیدا کند، ضمن اینکه از پرخوری نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

در وعده شام از مواد پروتئیی به شکل آش‌های سنتی دارای حبوبات و یا انواع مواد گوشتی استفاده شود، در کنار سفره غذایی از سبزی‌ها و سالاد بدون سس، کاسه کوچک ماست مصرف گردد، همچنین خوردن یک لیوان دوغ کم‌نمک گزینه خوبی برای آشامیدن محسوب می‌شود.

بهتر است قبل خواب از میوه‌های فصل استفاده کنند، نوجوانان و سالمندان برای دریافت موادمغذی بیشتر در میان‌وعده قبل از خواب انواع مغزهای خشک مانند پسته و بادام مصرف کنند.

در وعده سحر نیز باید مایعات کافی به میزان لازم مصرف شود تا دچار کم‌آبی و عوارض ناشی از آن نگردد، همچنین توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب و سنگین و سرشار از ادویه‌جات به دلیل ایجاد عطش خودداری کنند.

از جمله نوشیدنی‌های مناسب برای وعده سحر می‌توان به آب آشامیدنی، شربت‌های سنتی مانند خاکشیر و تخم‌شربتی اشاره کرد، به شرطی که از شکر کم برای درست کردن شربت استفاده شود، ضمن اینکه از خوردن چای پررنگ و قهوه به دلیل ایجاد عطش در طول روز خودداری شود.

نگارنده: مهناز مردانی دکترای تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

انتهای پیام/




Source link