کنارگذر دورود یکی از پروژه‌هایی است که با گذشت هفت سال همچنان روی زمین مانده است، درحالی این پروژه تاکنون تکمیل نشده که عبور خودروهای سنگین از شهر دورود علاوه بر افزایش ترافیک سبب شده ۳۰ درصد از آمار تصادفات درون شهری لرستان مربوط به دورود باشد.


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، شهر دورود با توجه به قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی روزانه شاهد حجم بالای تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین کافی است، این امر علاوه بر افزایش بار ترافیکی، وقوع تصادفات، آلودگی صوتی همچنین خسارت‌ به زیر ساخت‌های شهری را به دنبال داشته است.

عملیات اجرایی کنارگذر دورود به عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان سال ۹۴ توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان آغاز شد و قرار بود ظرف سه سال این پروژه به پایان برسد، اما به دلایل متعدد مانند افزایش قیمت‌ها، نبود منابع مالی مورد نیاز، وجود معارضان و مسائلی از این قبیل نیمه کاره باقیمانده است، به طوری‌که تردد خودروهای سنگین از مرکز شهر آسایش مردم را سلب کرده است.

بلاتکلیفی و حرکت لاکپشتی تنها شامل کنارگذر دورود نیست بلکه قصه تکراری بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان است و همین امر سبب شده برخی از آنها دهه‌ها به طول بیانجامد، این درحالی است که زمان بر بودن پروژه‌ها علاوه بر تحمیل هزینه‌ها، دلسردی و نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

البته و طبق صحبت متولیان پروژه سال ۹۸ و ۹۹ اعتبار قابل توجهی به کنارگذر دورود تزریق شده ، امیدواریم این روند در ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کند تا در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم و وعده مسوولان تحقق پیدا کند، زیرا شهروندان دورودی ظرف چند سال گذشته بارها شاهد وعده‌های مختلفی از سوی مسوولان مبنی بر تکمیل کنارگذر بودند که تاکنون هیچ کدام از آنها تحقق پیدا نکرده است.

 

موانع پیش روی پروژه

مدیرطرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان، پروژه کنارگذر دورود را بخشی از کریدور محور داران- دورود عنوان می‌کند و می‌گوید: عملیات اجرایی کنارگذر دورود با ۱۲ و یک دهم کیلومتر اوایل سال ۹۴ آغاز شد، شرکت پدیده دوکوهه به عنوان پیمانکار طرف قراربود یک باند مسیر را با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد و هشتصد میلیون تومان انجام دهد اکنون عملیات متوقف است، این باند اکنون از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی برخوردار است.

سیامک کیانی می‌افزاید: درمسیر موجود پل رودخانه تیره رود وجود داردبا سه دهانه ۲۷ متر وجود دارد یک کوله با یک پایه شمع‌ و ستون‌ها اجرا شده، کوله دوم و پایه دوم نیز شمع‌ها انجام اما ستون تکمیل نشده است، همچنین تیرها برای تک باند طرف قرارداد پل هم ساخته شده است.

افزایش حامل‌های انرژی، مشکلات ارزیابی و خرید زمین، کمبود منابع مالی و تامین معادن همه از مواردی است که به گفته وی دست به دست هم داده تا پیشرفت پروژه آنگونه که مد نظر است حاصل نشود.

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت، کمبود منابع مالی و مشکلات ارزیابی تصمیم بر این شد که قرارداد تکمیلی پروژه با افزایش تقاطع‌های ورودی و خروجی یعنی دو تقاطع روستایی و یک کانال آب منعقد شود، در قرارداد دوم که اواخر سال ۹۷ پیمانکار آن  انتخاب شد ۴ کیلومتر انتهای قرارداد اول یعنی از ۸ تا ۱۲ کیلومتر نیز در این قرارداد لحاظ شد که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی برخورداراست.

پیشرفت فیزیکی کنار گذر دورود

کیانی با اشاره به اینکه پیمانکار تا دوماه پیش فعالیت خوبی داشت اما به دلیل شرایط جوی و زمستان مزارع برنج کاری شرایط اجرای کار سخت است، عنوان می‌کند: تاکنون برای ارزیابی مسیر بیش از ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیاز است، همین رقم نیز برای دو تقاطع ورودی و خروجی لازم است یعنی در مجموع رقمی حدود ۳۵ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی پیشرفت فیزیکی کنارگذر دورود را ۵۰ درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: مبلغ قرارداد دوم ۶۳ میلیارد تومان است، سال ۹۸، ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارداران- دورود ابلاغ شد که ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جذب داشتیم ، سال ۹۹  نیز کل محور ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ابلاغ شد که  ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان جذب و ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ تومان نیز در مرحله اتمام کارهای اداری است.

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مزیت استفاده از تسهیلات بانکی در قالب ماده ۵۶ می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده توسط استان و نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی توافق اولیه با بانک رفاه در راستای دریافت ۴۵ میلیارد تومان انجام شد که درصورت تحقق و تزریق پول حرکت خوبی انجلم خواهد شد.

کیانی ادامه می‌دهد: با توجه به کمبود معدن قرضه و مصالح  خاکی بعد از سیل ۹۸  پیرو دستور شورای معادن استان مجوز برداشت مصالح را از رودخانه دریافت کردیم که تاکنون کامل نشده، اما می‌توان گفت مصالح اساس و زیر اساس برای ۴ کیلومتر تامین است.

 

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه

این مقام مسوول می‌گوید: به دنبال این هستیم در فاز اول زیر سازی کل مسیر را به جز تقاطع انجام و یک مسیر را زیر بار ترافیک ببریم، در فاز دوم نیز  احداث تقاطع ورود و خروجی و روسازی باند دوم انجام دهیم، برآورد ما برای تکمیل کنارگذر ۲۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته وی در صورت رفع مشکلات مطرح شده مهر و آبان سال جاری می‌توان یک باند کنار گذر دورود را زیر بار ترافیک برد و ظرف یکسال و نیم  نیز کل پروژه تکمیل شود.

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان با بیان اینکه کنارگذر دورود پروژه مهمی است، تاکید می‌کند: تکمیل این پروژه به عنوان مطالبه جدی مردم نیازمند پیگیری است، ایجاد ارزش افزوده، کاهش ترافیک درون شهری، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی از جمله مزایای تکمیل کنار گذر دورود است.

۳۰ درصد تصادفات مربوط به دورود است

رییس پلیس راه لرستان نیز در این راستا می‌گوید: نبود کنارگذر در دورود سبب بروز معضلات ترافیکی در شهر شده، تردد کامیون‌ها در شهر علاوه بر افزایش بار ترافیکی و بروز تصادفات امنیت روانی مردم را نیز به مخاطره انداخته است.

مرتضی چغلوند عنوان می‌کند: عدم کنارگذر موجب شده ۳۰ درصد تصادفات درون شهری استان مربوط به شهر دورود باشد، بنابراین تکمیل این پروژه در راستای امنیت، نظم‌بخشی و کاهش حوادث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مطالبه‌ی که روی زمین مانده است

فرماندارشهرستان دورود با اشاره به اینکه تکمیل کنار گذر دورود یکی از مطالبات به حق مردم است که سال‌ها است روی زمین مانده است، عنوان می‌کند: این پروژه متاسفانه به دلیل عدم توانایی پیمانکار اولیه در اجرای تعهدات، عدم تخصیص اعتبار به موقع و عدم رفع معارضان با گذشت چندین سال از آغاز عملیات اجرایی اما تاکنون تکمیل نشده است.

خدانظر دریکوند تاکید می‌کند: بهره‌برداری از کنارگذر یکی از خواسته‌های شهروندان دورودی است زیرا عبور و تردد ماشین‌های سنگین از شهر علاوه بر مشکلات ترافیکی و مسائل اجتماعی آمار تصادفات شهرستان را افزایش داده است، به طوری که طبق گفته دوستان پلیس راهور ۳۰ درصد از تصادفات درون شهری مربوط به شهر دورود است.

وی می‌گوید: سال ۹۹ اعتبار خوبی به پروژه تزریق شد و تا حدودی کار پیش رفته، قرار است در قالب ماده ۵۶ نیز ۴۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کند.

فرماندار دورود تاکید می‌کند: امیدواریم با تزریق اعتبار به موقع  به پروژه عملیات اجرایی رونق بگیرد و با تکمیل آن بار ترافیکی به خارج از شهر انتقال پیدا کند.

انتهای پیام/ی




Source link