به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران دولتی در لرستان نتوانسته‌اند به درستی در جذب اعتبارات تبصره ١٨ برای استان لرستان و تزریق منابع به واحدهای تولیدی استفاده کنند. موضوعی که گواهی دهنده عملکرد ضعیف مدیران استان در این شرایط حساس اقتصادی است.


خبرگزاری فارس لرستان، سعید سرشار؛ این جمله تکراری و اعصاب خرد کن را بارهها شنیده‌ایم که لرستان سهم خود را از توسعه نگرفته است و با وجود منابع عظیم خدادای متاسفانه به واسطه مدیریت نادرست و بکارگیری افراد نابلد و کم کار در نقاط حساس امروز یکی از مفلوک‌ترین استان‌های ایران است.

نقش مدیران در توسعه انکار ناپذیر است چون آنها هستند که با پیگیری و تلاش و ارائه طرح و برنامه بودجه و اعتبار جذب می‌کنند و با پشتیبانی از بخش خصوصی موجبات رونق و تولید و اشتغال زایی را فراهم می‌آورند. مقوله‌ای که بسیاری از مدیران لرستان با آن بیگانه هستند.

چند روز قبل سعید زرندی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به لرستان آمده بود تا به بررسی مشکلات بخش خصوصی پرداخته و شاید با کمک مدیران دولتی در استان گامی برای رونق تولید، مانع زدایی و پشتیبانی از تولید کنندگان این استان محروم داشته باشد.

در حالی که انتظار می‌رفت مدیران دولتی استان به ویژه در حوزه اقتصادی از حضور معاون زیر نهایت استفاده را برای جذب منابع بکار گیرند اما مباحثی در جلسه مطرح شد که به نظر می‌رسد نشان دهنده عامل اصلی عقب ماندگی لرستان در حوزه اقتصادی و اشتغال زایی است.

حکایت از این قرار است که جلسه مورد نظر برای شنیدن مشکلات فعالان بخش خصوصی از سوی مسوولان دولتی و ارائه راهکار و برنامه حمایتی برای حمایت از تولید تشکیل شده بود. ماهیت جلسه گواهی می‌داد که مسوولان دولتی در سطح وزارت و استان باید برنامه‌های حمایتی از تولید را ارائه می‌دادند. موضوعی که در اوج ناباوری از سوی برخی مسوولان اقتصادی فراموش شده بود و این عزیزان شروع به تعریف و تمجید از عملکرد گذشته خود کرده و سخنی از برنامه‌ پیش رو نگفتند.

بی برنامگی مسوولان لرستان برای رونق تولید و اشتغال زایی مناسب در این استان آنجا واضح و مشخص شد که زرینی معاون وزیر صنعت به صورت رسمی اعلام کرد: «استان لرستان در جذب منابع از تبصره ١٨ کم کاری کرده است، این در حالی است که سرمایه‌گذاری بانک‌ها در قالب تبصره ١٨ یک ظرفیت و پتانسیل محسوب می‌شود.» موضوعی که به مذاق مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خوش نیامد و در حالی که قصد داشت این اهمال را بر گردن بانک‌ها اندازد معاون وزیر صنعت واکنش نشان داد و تاکید کرد باید بپذیرید در این زمینه مقصر هستید.

منابع تبصره ١٨ را دولت برای تثبیت اشتغال و ایجاد اشتغال در واحدهای تولیدی در نظرگرفته است. موضوعی که بسیاری از واحدهای تولیدی نیازمند آن هستند و بدون شک اگر مدیران توانمند در این حووزه داشتیم سال گذشته بسیاری از فرصت‌های شغلی تثبیت و بسیاری دیگر ایجاد می‌شد.

ناتوانی یا شاید کم کاری برخی مدیران لرستان موضعی نیست که بیش از این نیاز به اثبات داشته باشد چراکه اگر غیر از بود امروز استانی با ظرفیت‌های بالقوه و بی‌بدیل در لرستان چنین وضعیت اسفناک و دردناکی در حوزه اقتصادی نداشت و به گواه مرکز آمار ایران یکی از مفلوک‌ترین استان‌های ایران شناخته نمی‌شد.

درست است که برخی از مشکلات حوزه تولید و اشتغال لرستان وابسته به مسائل کلی و کشوری است، اما نیک می‌دانیم که در همین چند سال اخیر و با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی در کشور برخی از همین استان‌های همجوار به خوبی از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای جذب منابع مالی و اعتبارات برای توسعه استان خود استفاده کرده‌اند. آنچه نمایان است به برکت عملکرد و فعالیت بی‌دغدغه مدیران کم کار و شاید ناتوان لرستان در طول سالیان اخیر هرگز از فرصت‌هایی مشابه منابع تبصره ماده ۱۸ ماده واحده قانون بودجه و بسیاری از فرصت‌های دیگر استفاده نکرده است و این چنین است که حال و روز این دیار روز به روز بدتر می‌شود کسی نیست که این وسط یقه مدیران ناکارآمد را بگیرد…

انتهای پیام/




Source link