خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «خانه قاضی» یکی از قدیمی ترین خانه‌های شهر خرم آباد است که پیش از این به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی از آن بهره برداری می‌شد. در حال حاضر میراث فرهنگی با تجهیز و ساماندهی آن به دنبال تبدیل این خانه تاریخی به موزه فرهنگ و زبان لرستان […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «خانه قاضی» یکی از قدیمی ترین خانه‌های شهر خرم آباد است که پیش از این به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی از آن بهره برداری می‌شد.

در حال حاضر میراث فرهنگی با تجهیز و ساماندهی آن به دنبال تبدیل این خانه تاریخی به موزه فرهنگ و زبان لرستان است.

ساماندهی اطراف خانه «آخوند ابو» معطل تأمین اعتبار

اما بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی اولین چیزی که در مواجهه با خانه قاضی به ذهنشان متبادر می‌شود وضعیت حریم بیرونی و فضای بصری این اثر میراثی است.

پیش از این کار مرمت گذر این بنای تاریخی در سال ۹۷ انجام شده بود اما کار آزادسازی حریم و ساماندهی اطراف آن همچنان معطل تأمین اعتبار است.

عطا حسن پور مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر اظهار داشت: ساماندهی این خانه تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای این امر باید اعتبار مورد نیاز تأمین شود عنوان کرد: برای ساماندهی حریم این خانه تاریخی و همچنین خرید ساختمان‌های اطراف آن باید میراث فرهنگی اعتبار تأمین کند.

ساماندهی خانه تاریخی در دستور کار است

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم تصریح کرد: قیمت زمین در مرکز شهر بالا است و از طرف دیگر میراث فرهنگی هر چه اعتبار داشته را برای ساماندهی اطراف قلعه «فلک الافلاک» در نظر گرفته است.

حسن پور با بیان اینکه بعد از ساماندهی حریم قلعه، به سراغ خانه‌های تاریخی اطراف آن هم خواهیم رفت افزود: طرح ساماندهی خانه تاریخی «آخوند ابو» در دستور کار است و این طرح در قالب ساماندهی حریم قلعه «فلک الافلاک» قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعلاً اعتبار را قطره چکانی برای ساماندهی این خانه تاریخی و… اخذ می‌کنیم گفت: فعلاً مهم‌ترین برنامه در دستور کار ساماندهی حریم قلعه تاریخی «فلک الافلاک» است.

بنابراین گزارش، خانه قدیمی آخوند ابو در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک واقع شده است.

این اثر ارزشمند که یکی از قدیمی ترین خانه‌های شهر خرم آباد محسوب می‌شود در سالهای اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و با شماره ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتاً خوزستانی و به عنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است.

خانه آخوند ابو مربوط به اواسط دوره قاجار بوده که در ضلع غربی قلعه فلک افلاک، خیابان دوازده برجی واقع شده است.

این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی آن در دو طبقه احداث شده و دارای دو ورودی به مهمانخانه‌ها و سالن‌های بزرگ است.

خانه آخوند ابو از جمله خانه‌های نیم درونگرا دارای دو بخش زمستان نشین و تابستان نشین می‌باشد که بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث شده و دارای اتاق‌های سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است.



Source link