به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر سه‌شنبه در دیدار با کارکنان دستگاه قضائی و قضات لرستان با تشکر از زحمات مجموعه همکاران قوه قضائیه اظهار داشت: به‌رغم قرارگیری در شرایط کرونایی و این ابتلاء تلاش شد که از خدمت به مردم دست کشیده نشود. پاسخگویی به مردم در شرایط کرونایی وی با […]


به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر سه‌شنبه در دیدار با کارکنان دستگاه قضائی و قضات لرستان با تشکر از زحمات مجموعه همکاران قوه قضائیه اظهار داشت: به‌رغم قرارگیری در شرایط کرونایی و این ابتلاء تلاش شد که از خدمت به مردم دست کشیده نشود.

پاسخگویی به مردم در شرایط کرونایی

وی با بیان اینکه کارکنان و دست‌اندرکاران دستگاه قضائی در این شرایط تلاش کردند به مردم پاسخگو باشند، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تعداد پرونده‌های مسن و اطاله دادرسی کاهش یافت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش‌ها و ارزیابی‌های معاونت راهبردی بیان کرد: دادگستری لرستان بحمدالله جزو دادگستری‌های برتر قرار دارد و در همه شاخص‌ها با تلاش همکاران توانسته است که امتیاز مناسب را کسب کند.

وی ضمن تبریک به مدیران و کارکنان دادگستری لرستان به لحاظ قرارگیری در جایگاه برتر، تأکید کرد که حفظ این برتری نیازمند استمرار تلاش‌ها است.

نباید اجازه داد امنیت جامعه دچار آسیب شود

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نباید اجازه داد امنیت جامعه دچار آسیب شود و افرادی به هر شکلی با توزیع مواد مخدر، شرارت و انواع و اقسام ایجاد ناامنی‌ها جامعه را ناامن جلوه دهند، اظهار داشت: باید با کسانی که ایجاد ناامنی می‌کنند با اقتدار برخورد کرد.

کارخانه‌ها یک شبه تعطیل نشده‌اند و قطعاً جلوی ضرر از هرجا گرفته شود منفعت است آیت الله رئیسی با بیان اینکه در استان مشکلاتی را می‌بینیم که در بخش‌های مختلفی است، برخی مشکلات برمی گردد به ساختارها و برخی مشکلات برمی گردد به رفتارها، تصریح کرد: نسبت به ساختارها بخش نظارتی قوه قضائیه و سازمان بازرسی باید مسئله شناسی کند، اینکه لرستان چند مسئله دارد و ابعاد مسائل تبیین و علل آنها احصا شود.

وی ادامه داد: به طور مثال تعطیلی کارخانه‌ها یک مسئله است، سوءمدیریت، نقدینگی و دیگر مشکلات در این رابطه شناسایی شود و به مسئولان ذی ربط اعلام شود، این کارخانه‌ها یک شبه تعطیل نشده‌اند و قطعاً جلوی ضرر از هرجا گرفته شود منفعت است. هشدار داده شود به مسئولان که با تعطیلی این کارخانه‌ها آسیب اجتماعی افزایش می‌یابد.

ضرورت آسیب شناسایی مشکلات استان

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما به عنوان قاضی، نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی با سرقت برخورد می‌کنیم اما در یک نگاه آسیب شناسانه علل وقوع سرقت چیست؟ گفت: البته در بخش آسیب زدایی دستگاه قضائی خیلی اختیارات ندارد و اختیارات دست دولت و ادارات است، اما در این رابطه بخش‌هایی مثل پیشگیری را داریم که کارش آسیب شناسی و همکاری گرفتن دستگاه‌های دولتی است تا ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی رو به کاهش باشد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: بسیاری از قضات ما در حوزه آسیب شناسی و پیشگیری صاحب نظر هستند و می‌توانند نظرات خود را برای رفع آسیب‌ها اعلام کنند.

نباید تیغ دادگستری کند شود و دست به زمینی بزنند که بعداً اشغالاتی شود و حرمت دادگستری آسیب ببیند وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نسبت به پرسنل، نظرم این است که همانطور که امام علی فرمودند باید رفع نیازهای قاضی بشود، کارکنان ما بسیار نقش دارند و زمینه ساز کار قاضی هستند، دغدغه معیشت نباید داشته باشند؛ از پیگیری مسائل حوزه بیمه تکمیلی کارکنان دستگاه قضا خبر داد و افزود: نسبت به فعال شدن تعاونی مسکن بین دوستان نیز باید اقدام شود.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: این اقدام باید به نحوی باشد که دو چیز را مورد تاکید قرار دهد، نخست اینکه شأن دادگستری و سازمان‌های وابسته نباید مخدوش شود، نباید تیغ دادگستری کند شود و دست به زمینی بزنند که بعداً اشغالاتی شود و حرمت دادگستری آسیب ببیند؛ دوم در نحوه توزیع باید عدالت رعایت شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: مشکلات پرسنل اداری مشکلات ماست، کارمند ما اگر مشکل معیشتی و مالی دارد مشکل ماست، خودمان را در آن مشکل شریک می‌دانیم و برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

روحیه صلح و سازش باید گسترش یابد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه روحیه صلح و سازش را چه در شورای حل اختلاف و چه در موضوع قصاص باید گسترش داد، بسیار ارزشمند است اینکه آمار صلح و سازش افزایش یابد، افزود: دل مردم در گرو حق است و به شهدا و اهل بیت ارادت دارند، زمینه سازش و صلح بین افرادی که به هر دلیلی نسبت به یکدیگر دلخوری دارند موجود است و خیلی زود گذشت می‌کنند. مردم ما متدین هستند و حاضر به گذشت می‌شوند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ماه شعبان و ماه رمضان، خصوصاً ورود به ضیافت الله برای این است که برای خود ظرفیت بسازیم، به شدت نیازمند ظرفیت سازی هستیم و این ظرفیت در پرتو عبودیت خداوند متعال حاصل می‌شود، تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی شخصیت با ظرفیتی در مقابل همه تهدیدها، تطمیع‌ها و همه فشارها بود و خم به ابرو نیاورد و در سنگر عبودیت و دفاع از ارزش‌ها ایستاد.

قضات باید علی رغم همه تهدیدها و فشارها بایستند و نفوذ ناپذیر باشند

قاضی حتی نفوذ را از ناحیه خودش نمی‌پذیرد و حب و بغض شخصی خود را هم را در تصمیم گیری دخالت نمی‌دهد چه برسد به اینکه از دیگری نفوذ پذیر باشد آیت الله رئیسی تصریح کرد: یک قاضی هم باید علی رغم همه تهدیدها و فشارها بایستد، قاضی عزیز قاضی نفوذ ناپذیر است، یعنی قاضی حتی نفوذ را از ناحیه خودش نمی‌پذیرد و حب و بغض شخصی خود را هم را در تصمیم گیری دخالت نمی‌دهد چه برسد به اینکه از دیگری نفوذ پذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه قاضی در مقابل پول، مقام و شهرت و … سخت است، جز ذات حضرت حق و اراده الهی هیچ اراده‌ای در دل و جان او تأثیر ندارد، این همان جایگاه خلیفه الله است؛ اظهار داشت: تمام جایگاه قضائی و قضاوت یکی از جایگاه‌های ممتازی است که مربوط به خلیفه الله است، این خلیفه الله باید ظرفیت پیدا کند، ظرفیت با عبودیت خدا گرفته می‌شود، روزهای نیمه شعبان که باقی مانده و روزهای رمضان در پیش رو فرصت مغتنمی برای ایجاد ظرفیت در خود است.



Source link