به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز سه شنبه در جلسه احیا حقوق عامه در حوزه کشاورزی که با حضور مسئولین استانی و نخبگان حوزه کشاورزی استان لرستان برگزار شد، استان لرستان را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور دانست و گفت: به کارگیری ظرفیت‌های کشاورزی در استان لرستان نقش بسزایی در افزایش […]



به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز سه شنبه در جلسه احیا حقوق عامه در حوزه کشاورزی که با حضور مسئولین استانی و نخبگان حوزه کشاورزی استان لرستان برگزار شد، استان لرستان را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور دانست و گفت: به کارگیری ظرفیت‌های کشاورزی در استان لرستان نقش بسزایی در افزایش تولید و اشتغال و کاهش بیکاری دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به منابع آبی فراوان، هوای مساعد، زمین بسیار حاصلخیز و از همه مهم‌تر نیروی انسانی مستعد و آماده برای کار و تلاش و افزایش تولید در استان لرستان، تصریح کرد: اگر بستر برای کار و تولید در کشور آماده نشود خسارت بسیار بزرگی ایجاد خواهد شد.

ضرورت افزایش بهره‌وری و اجرای کشاورزی دانش‌بنیان

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری و تولید و همچنین اجرای کشاورزی دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های روز، به بازدید امروز خود از دستاوردهای فناورانه در راستای اجرای سیستم‌های کشاورزی دانش بنیان اشاره کرد و گفت: به کارگیری فناوری‌های روز در امور کشاورزی، افزایش بهره وری، ایجاد ارزش افزوده، ارتقای کیفیت محصول، صرفه جویی در آب و همچنین صادرات محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت.

رئیس قوه قضائیه مجموعه کشت و صنعت را نمونه‌ای از خصوصی سازی بد و خوب عنوان کرد و گفت: در مقطع نخست واگذاری مجموعه کشت و صنعت لرستان به بخش خصوصی این مجموعه به یک ویرانه تبدیل شد در حالی که در مقطع دوم خصوصی سازی، همگان شاهد آبادی کامل این مجموعه بودند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه اصل در خصوصی سازی آن است که بخش خصوصی، مجتمع‌ها و کارخانه‌های تولیدی کشور را آباد کند، افزود: علاوه بر دولت و سازمان جهاد کشاورزی، همت سرمایه گذاران و مردم منطقه نیز در آباد کردن کارخانه‌های تولیدی بسیار مهم است.

محصول کشاورزی به صورت ارزان به دست مصرف کننده برسد

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر ضرورت استمرار اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی عنوان کرد: اعطای تسهیلات به همه بخش‌های کشاورزی باید به نحوی باشد که در نهایت محصول کشاورزی به صورت ارزان و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.

محافظت از جنگل‌ها و درخت‌های بلوط در مناطق حاشیه‌ای زاگرس، می‌تواند تا حد قابل توجهی از سیلاب‌ها و بسیاری از مخاطرات مربوط به امور کشاورزی جلوگیری کند آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از صاحبنظران و متخصصان معتقدند که درآمد توسعه گیاهان دارویی می‌تواند از درآمد نفت برای کشور بیشتر باشد، استان لرستان را منطقه‌ای مستعد برای توسعه کاشت گیاهان دارویی دانست و گفت: در نتیجه توسعه کاشت گیاهان دارویی در این منطقه می‌تواند برای ۴۰ هزار نفر اشتغالزایی انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لزوم محافظت از جنگل‌های زاگرس و درخت‌های بلوط در استان لرستان، عنوان کرد: محافظت از جنگل‌ها و درخت‌های بلوط در مناطق حاشیه‌ای زاگرس، می‌تواند تا حد قابل توجهی از سیلاب‌ها و بسیاری از مخاطرات مربوط به امور کشاورزی جلوگیری کند.

ضرورت برخورد بازدارنده با پدیده «قاچاق چوب»

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت برخورد بازدارنده با پدیده «قاچاق چوب»، به دادگستری‌ها و تعزیرات توصیه کرد که احکام صادره از سوی آنها در زمینه مقابله با قاچاق چوب و سرعت رسیدگی آنها در این زمینه بازدارنده باشد تا شاهد افزایش قاچاق چوب در کشور نباشیم

رئیس قوه قضائیه بر ضرورت بازنگاهی در قانون تنفس جنگل از سوی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید مشاهده کرد که اجرای این قانون تا کنون چه آثاری را در پی داشته است.

آیت الله رئیسی در ادامه ضمن انتقاد از معطل ماندن برخی پرونده‌ها به مدت زیاد در کمیسیون‌های رفع اختلاف، بر تسریع رسیدگی به پرونده‌ها در این کمیسیون‌ها و همچنین افزایش شعب کمیسیون‌های رفع اختلاف تاکید کرد و گفت: به هیچ وجه معنا ندارد که پرونده یک کشاورز به مدت ۵ سال در کمسیون رفع اختلاف معطل بماند؛ در صورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های موجود در کمیسیون‌های رفع اختلاف، بسیاری از این پرونده‌ها به دستگاه قضائی کشیده نمی‌شوند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص اجرای طرح کاداستر در کشور نیز عنوان کرد: ان شاالله تا آخر سال جاری، اجرای طرح کاداستر در کشور به نتایج خوبی خواهد رسید.

مردم مجاور منابع آبی نباید در دسترسی با محدودیت روبرو باشند

آیت الله رئیسی سپس با بیان اینکه شورای عالی آب به عنوان مرجع تقسیم عادلانه آب در کشور، باید به سرعت در خصوص دعاوی موجود در این زمینه اقدام کند، تصریح کرد: مردمی که در مجاورت منابع آبی زندگی می‌کنند نباید در دسترسی به این منابع با محدودیت روبرو باشند.

سیل دو سال پیش استان لرستان نشان داد که عدم رعایت چارچوب‌های مربوط به ساخت و ساز و رعایت نکردن حریم رودها و رودخانه‌ها، می‌تواند آثار منفی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد رئیس قوه قضائیه در ادامه کشاورزی گلخانه‌ای در محوطه‌های درون شهری را اقدام بسیار پسندیده‌ای عنوان کرد و گفت: استان لرستان در این زمینه می‌تواند به عنوان یک الگو به تمام کشور معرفی شود.

رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر ضرورت حفظ حریم رودخانه‌ها در کشور عنوان کرد: سیل دو سال پیش استان لرستان نشان داد که عدم رعایت چارچوب‌های مربوط به ساخت و ساز و رعایت نکردن حریم رودها و رودخانه‌ها، می‌تواند آثار منفی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت توسعه سدسازی و آبخیزداری در استان لرستان تاکید کرد و گفت: در صورتی که اعتبارات کافی برای سدسازی وجود نداشته باشد، باید مقوله آبخیزداری بیش از پیش جدی گرفته شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین گفت: اینکه یک فوق لیسانس کشاورزی سر خود را بالا بگیرد و در زمین‌های کشاورزی به کار و تلاش بپردازد، یک افتخار برای او و همه ما محسوب می‌شود.



Source link