نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همه باید بدانیم که از هم پاشیدگی بین‌نسلی بنیادها و زیرساخت‌ها و زمینه‌های حرکت جامعه را تضعیف می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، آیت الله احمد مبلغی بمناسبت روز جوان پیامی به شرح زیر صادر کرد؛

بسم الله الرحمن الرحیم

روز جوان که به مناسبت میلاد علی اکبر علیه الصلاة و السلام شکل گرفته است فرصت بسیار خوبی است تا به بازاندیشی اساسی و عمیق نسبت به نسل جوان از جهات مختلف روی آوریم. 

  جوانان را می توان دست کم در سه دسته ارزیابی کرد و سنجید: 

یکم: مقوله فکری؛ از این نظر جوانان عمدتا محل شکل گیری گفتمان های نو، و نیز نوشوندگی گفتمان ها هستند، اگر در حوزه اندیشه دینی بپذیریم که این گفتمان‌ها هستند که می‌توانند تسلط یابند، سایه بیافکنند و تحولات فکری را در جهت حضور بخشی به دین در جامعه از یک طرف و جامعه سازی همراه با پیشرفت از طرف دیگر به حرکت در آورند، باید بپذیریم که جوانان بهترین، پویاترین و اجتماعی ترین ظرف شکل گیری گفتمان‌های دینی – اجتماعی هستند.

این از چندین عامل ناشی می‌شود، از یک طرف تجدید ادبیات و مفاهیم در بین جوانان سریعتر رخ می‌دهد و از طرف دیگر ، این جوانان هستند که واقعیت‌های اجتماعی را به صورت ملموس، فعال می‌بینند، سپس از این منبع به سمت تبدیل واقعیت‌ها به مسائل اجتماعی روی می‌آورند و… به همین دلیل باید گفت زمینه‌ها و پیش شرط‌های شکل گیری گفتمان در آنها اتفاق می‌افتد.

  همچنین، از نظر فکری، جوانان محل و زمینه‌های توسعه و پیشرفت‌های دانشی هستند، و ایده‌ها، دیدگاه‌ها و فعالیت‌های دانشی – که تعیین کننده تحولات انسانی و اجتماعی هستند – عمدتا در میان جوانان رخ می دهد ، و آنها در نقطه شروع و پیشتاز این حرکت علمی هستند.

دوم. از نظر سلوکی و رفتاری: اصولاً اساسی ترین نیازهای بشر که به شکل نو شونده خلق می‌شوند، ابتدا در جوانان بروز و ظهور پیدا می‌کند، این جوانان هستند که نیازهایی را که به دلیل تحولات زمانه برای انسان رخ می دهد، ابتدا میزبانی و سپس بیان می‌کنند.

 به جوانان بروز دهنده نیازهایی هستند که در اثر تحولات زمان برای انسان‌ها به وقوع می پیوندند نیازهایی که بسیاری از آنها ریشه اساسی در فطرت انسان دارد ولی ظهور آنها منوط به پیدایش شرایط و مناسبات ویژه اجتماعی است و این مهم‌ترین اتفاقی است که جوانان حامل و حاوی آن هستند و فرصت آنان را از این حیث نباید به هیچ وجه نادیده گرفت و یا کم اهمیت تلقی کرد اگر اجتهاد آمده است نیازهای نو شونده را شناسایی کند و پاسخ بگوید، این جوانان هستند که ساحت و صحنه سخاوتمندانه‌ای براى امکان این کشف هستند و آن را در اختیار اجتهاد قرار می‌دهند.

 همچنین، از نظر شناخت، درک و حرکت به سمت الگوها، جوانان در وسط میدان علاقه مندی و اهتمام به الگوها قرار دارند، و روند شکل گیری آنها در زندگی و نحوه شکل گیری زندگی بر اساس آنها را لمس می کنند.

 اگر دین برای الگوها اهمیت بسیار زیادی قائل است و اگر الگوها در شرایط گذر زمان تحولاتی را باید پیدا بکنند به اقتضای زندگی و بزرگ شدن زندگی و نوشوندگی نیازها، بنابراین باید برای جوانان از این حیث یک نقش اساسی قائل شد

و آن ها را امکان بسیار مهم در این زمینه دید.

سوم: از حیث توانایی:

 جوانان توانایی انجام کار را از نظر جسمی و روحی و همچنین از نظر توانایی های ذهنی و اجتماعی در سطح بالایی دارا هستند.

  واقعیت مهم این است که اگر جوانان، با همه ویژگی ها و ظرفیت‌هایشان نادیده گرفته شوند، وقفه در حرکت بینانسلی ایجاد می‌شود و گسست و گسیختگی نسلی پدید می آید. و روشن است که گسست نسلی جامعه را به عقب می راند و پیشرفت جامعه را کند می کند و رابطه جامعه با دین را کاهش می دهد و خطرات دیگری را نیز در پی می آورد.

 در عین حال، باید بدانیم که اگر نسل بزرگتر و مسن نیز نادیده گرفته شود، باز گسست نسلی رخ خواهد داد، زیرا تمرکز بر ارتباط به هم پیوسته نسل ها -و به تعبیری حرکت بینانسلی- کمتر از توجه به شرایط نوشده و نو شونده نسل ها نیست، البته به شرط آن که نسل قبلی اقتضاءات ونیازهای نسل جدید را درک کند و به دنبال آن نباشد شیوه ها و روش های مناسب و متناسب برای زمان خود را به نسل جدید تحمیل کند.

   بنابراین هم نسل جوان و هم نسل مسنّ برای حرکت نسلی ضروری هستند و البته آنچه غالباً نادیده گرفته می شود الزامات نسل های جوان است که بزرگترین خطر است. همه باید بدانیم که از هم پاشیدگی رابطه بین نسلی بنیادها و زیرساخت‌ها و زمینه‌های حرکت جامعه را ضعیف می‌کند و منجر به انباشت نیازهای برآورده نشده می‌شود. 

روز جوان را به همه جوانان میهن عزیز اسلامی تبریک و تهنیت عرض می کنم. در زمینه درک جوانان و نقش و جایگاه آنان، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید همواره به آن مراجعه داشت و از آن الهام و درس گرفت و بر شرح و بسط علمی و عملی آن در زوایای مختلف همت گمارد.

احمد مبلغی

نماینده مردم شریف استان لرستان درمجلس خبرگان رهبری




Source link