چند سالی است که با آمدن ایام نوروز، کابوس سمندر لرستانی این دوزیست زیبا نیز شروع می‌شود چراکه پای او به سفره هفت‌سین ایرانی نیز باز شده است.


خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، کشور ایران میزبان گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی بوده که امروز به غیر از چند عکس و نقاشی چیزی از آنها باقی نمانده است. شیر ایرانی و ببر مازندران تنها دو نمونه از این گونه‌ها بودند که حال دیگر وجود خارجی ندارند.

هم‌اکنون نیز گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای، یوزپلنگ ایرانی، غاز پیشانی سفید و… در معرض تهدید انقراض قرار دارند و حفظ آنها از این خطر،  نیازمند حمایت ویژه‌ای است.

یکی دیگر از این گونه‌ها سمندر لرستانی است که در رشته‌کوه‌های زاگرس جنوبی و بین دو محدوده استان‌های لرستان و خوزستان زیست می‌کند.

این دوزیست، طی سال ۲۰۰۵ از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، به‌عنوان گونه در حال انقراض معرفی شد و برای همین هم‌اکنون جزو گونه‌های محافظت‌شده به حساب می‌آید.

برخی افراد سودجو با زنده‌گیری و قاچاق این گونه نادر اقدام به خرید و فروش غیرقانونی آن و حتی ارسال به خارج از ایران می‌کنند و این تجارت غیرقانونی خود عاملی برای تهدید انقراض شده است.

چند سالی است که با آمدن ایام نوروز، کابوس این دوزیست زیبا نیز شروع می‌شود چراکه پای او به سفره هفت‌سین ایرانی نیز باز شده است!

 

مردم تخلفات زیست‌محیطی را به ۱۵۴۰ اطلاع بدهند

در این رابطه نبی‌الله قائدرحمتی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به خبرنگار فارس گفت: معمولا با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی مانند لاله واژگون، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمل مذکور خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است، افزود: علاوه بر تشکیل پرونده قضایی برای این افراد، ضرر و زیان وارده ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی نیز اخذ خواهد شد.

قائدرحمتی در ادامه با اشاره به اینکه خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود، اضافه کرد: این موضوع در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: بسیاری از این گونه‌ها نادر و در معرض خطر انقراض هستند و متاسفانه در خیلی از موارد ممکن است باعث انتقال برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شوند.

وی با هشدار در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه حیوانات بومی افزود: ممکن است گونه غیربومی ناقل بیماری بوده و هزینه حذف و کنترل بیماری بسیار سنگین تمام شود و گاهی اوقات جبران‌ناپذیر نیز باشد.

قائدرحمتی از شهروندان خواست هر گونه تخریب زیست‌محیطی، خرید و فروش و نگهداری حیات وحش را با شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت پیگیری و برخورد لازم صورت پذیرد.

 

آغاز گشت‌های مستمر و شبانه‌روزی از سمندر لرستانی

مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در رابطه با قاچاق گونه‌های نادر مانند سمندر لرستانی بیان کرد: این گونه معروفیت بین‌المللی داشته و سازمان حفاظت محیط زیست برای صیانت از آن برنامه خاصی دارد.

وی با بیان اینکه در طول سال زیستگاه‌های این دوزیست نادر مورد نظارت و پایش مستمر قرار می‌گیرد، افزود: همکاران ما در دو شهرستان پلدختر و خرم‌آباد به صورت مداوم گشت‌زنی در این نقاط را انجام می‌دهند.

فتحی‌بیرانوند با اشاره به اینکه در ایام عید نوروز عده‌ای سودجو مبادرت به قاچاق سمندر لرستانی می‌کنند، ادامه داد: طی این روزها گشت‌های سیار و حضور شبانه‌روزی را داریم و تمام سعی ما این است که از قاچاق گونه مذکور جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با یادآوری اینکه براساس ارزیابی‌هایی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده در شش سال اخیر هیچ‌گونه قاچاق سازماندهی سمندر را نداشته‌ایم، افزود: ممکن است برخی افراد به صورت تکی اقدام به این کار کنند اما موردی از قاچاق سازمانی، گزارش نشده است.

 

 

به گفته وی اخیرا هم جلساتی با دستگاه‌های متولی جهت صیانت بیشتر از این گونه برگزار شده و برنامه عمل آن در حال انجام است تا بتوان حفاظت بیشتری داشت.

در پایان باید گفت که آموزش و ترویج فرهنگ زیست‌محیطی در راستای تغییر رفتار مردم و نخریدن سمندر لرستانی، جلوگیری از قاچاق این گونه با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر و برخورد با متخلفان و پرورش آن از سوی کارشناسان محیط زیست می‌تواند سرآغازی برای نجات این گونه زیبا از خطر انقراض باشد.

انتهای پیام/




Source link