به گزارش خبرگزاری مهر، کامران حقی آبی شامگاه سه شنبه در سخنانی اظهار داشت: براساس مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی، از اواخر وقت روز پنجشنبه شاهد ورود یک سامانه بارشی به جو استان خواهیم بود. وی با بیان اینکه این سامانه بارشی در اکثر نقاط لرستان فعال است، تصریح کرد: شدت فعالیت این سامانه برای قسمت‌هایی […]



به گزارش خبرگزاری مهر، کامران حقی آبی شامگاه سه شنبه در سخنانی اظهار داشت: براساس مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی، از اواخر وقت روز پنجشنبه شاهد ورود یک سامانه بارشی به جو استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی در اکثر نقاط لرستان فعال است، تصریح کرد: شدت فعالیت این سامانه برای قسمت‌هایی از جنوب شرق و شرق استان خواهد بود.

کارشناس هواشناسی لرستان با تاکید بر اینکه افزایش سرعت باد از دیگر پدیده‌های همراه با این سامانه بارشی خواهد بود، گفت: همچنین کاهش محسوس دما برای روزهای ابتدایی هفته آینده پیش بینی می‌شود.

براساس این گزارش، همزمان با فعالیت سامانه بارشی مذکور، وزش باد شدید تا خیلی شدید (سرعت متوسط ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت)، احتمال وزش باد لحظه‌ای شدید موقت با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه‌ای و محلی پیش بینی شده است.

خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان از مخاطرات فعالیت این سامانه بارشی و وزش باد شدید خواهد بود که براین اساس، نسبت به لزوم استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، تهویه و کنترل دما در سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل وزش باد و جمع آوری شاخه‌های هرس شده از کف باغ توصیه شده است.

همچنین با توجه به نفود هوای سرد به جو استان، نسبت به استفاده از کود دامی در پای درختان، تأمین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ با استفاده از بخاری‌های باغی و سایر روش‌ها، کنترل سرما قبل از تورم جوانه‌ها و استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.



Source link