بعد از تامین آب آشامیدنی سالم واکسیناسیون کودکان بیشترین تاثیر را در حفظ سلامت یک جامعه دارد در همین راستا سالانه در لرستان بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن به صورت رایگان برای مردم تزریق می‌شود که این حجم باعث پوشش ۹۵ درصدی جامعه هدف شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هر انسان در طول عمر خود بارهای متعددی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک اقدام به زدن واکسن می‌کند.

اما طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه بیماری‌های ویروسی خطرناک و جدیدی در سطح کشور منتشر نشده بود مردم اهمیت واکسن زدن را فراموش کردند.

اما شیوع کرونا طی یک سال گذشته باعث شده نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم دنیا به دنبال زدن واکسن کرونا باشند از دست این ویروس خطرناک و کشنده رهایی یابند.

در همین راستای در گفت‌وگوی زیر تمام واکسن‌هایی که دولت در ایران برای افراد به صورت رایگان تزریق می‌کند تا او از دست بیماری‌های خطرناک در امان باشد را بررسی می‌کنیم در همین راستا به سراغ حمید مخیری رفتیم.

رئیس بیماری‌های واگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: بعد از تامین آب آشامیدنی پاکیزه واکسیناسیون کودکان بیشترین تاثیر را در حفظ سلامت یک جامعه دارد.

وی با بیان اینکه در بدو تولد یک کودک به او واکسن سل و فلج اطفال تزریق می‌شود، افزود: در دو ماهگی کودک به او واکسن فلج اطفال و واکسن پنج گانه که شامل واکسن‌های دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیتB، آنفولانزا و کزاز بوده تزریق می‌شود.

مخیری با اشاره به اینکه در سن چهار ماهگی و ۶ ماهگی نیز دقیقا واکسن‌های دو ماهگی برای کودک تزریق می‌شود، بیان کرد: در یک سالگی کودک به او واکسن سرخک، اوریون و سرخچه تزریق می‌شود و در ۱۸ ماهگی به او واکسن سه گانه( دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، فلج اطفال و سرخک، اوریون و سرخچه تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روند واکسیناسیون کودک تا رسیدن به سنین مدرسه ادامه دارد و  ضریب واکسیناسیون کودکان به شیوه‌ای که ذکر شد برای بیش از ۹۵ درصد کودکان لرستانی انجام می‌شود.

رئیس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عنوان کردن این موضوع که انجام تمامی واکسیناسیون‌های ذکر شده در بالا توسط دولت به صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: این حجم بالای واکسیناسیون سبب شده که درصد بیماری‌های واگیر در استان یا ریشه کن شود یا به شدت کاهش یابد.

مخیری گفت: سالانه در لرستان بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن به صورت رایگان برای مردم تزریق می‌شود و این در حالی است که تعداد زیادی از مردم واکسن‌های دیگری را نیز در صورت تجویز پزشک تزریق می‌کنند.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰




Source link