خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: آلودگی و عدم ساماندهی رودخانه شهر الیگودرز موجب نارضایتی مردم شده و این در حالیست که ساماندهی این رودخانه در بین دستگاه‌های اجرایی این حوزه به کلافی سر در گم تبدیل شده و هر کدام از نهادها مسئولیت این امر را بر عهده دستگاه دیگر محول می‌کنند. در حال حاضر […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: آلودگی و عدم ساماندهی رودخانه شهر الیگودرز موجب نارضایتی مردم شده و این در حالیست که ساماندهی این رودخانه در بین دستگاه‌های اجرایی این حوزه به کلافی سر در گم تبدیل شده و هر کدام از نهادها مسئولیت این امر را بر عهده دستگاه دیگر محول می‌کنند.

در حال حاضر رودخانه الیگودرز به جای اینکه برای این شهر بستر ایجاد فضایی مفرح باشد خودش به چالش و تهدیدی برای نشاط و سلامتی مردم تبدیل شده است و بارها اهالی حاشیه این رودخانه از وضعیت موجود انتقاد کرده‌اند.

برخی از اهالی نگران جانوران موذی هستند که از طریق این رودخانه وارد خانه‌هایشان می‌شود و برخی دیگر چهره زشت این اکوسیستم آبی را مایه شرمندگی جلوی مهمانان و مسافران این شهر می‌دانند.

ساماندهی رودخانه بر عهده آب منطقه‌ای است

ماشاالله نعمتی فرماندار الیگودرز در این رابطه اظهار داشت: طول مسیر این رودخانه چهار کیلومتر بوده و برابر قانون ساماندهی رودخانه‌ها بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

وی عنوان کرد: هر چند شهرداری اقداماتی را در این زمینه انجام داده است اما این امر کفایت نمی‌کند و رودخانه نیازمند ساماندهی است.

فرماندار الیگودرز بیان داشت: از محل اعتبارات سیلاب ۹۸، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه تخصیص پیدا کرده که این میزان هم هزینه شده است.

نعمتی تاکید کرد: متأسفانه این اعتبارات کافی نیست و اعتباری که برای احداث سه دهنه پل ماشین رو و دو دهنه پل عابر پیاده نیاز بوده بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است.

آب منطقه‌ای: شهرداری باید کار را انجام دهد

گودرزی معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: مالکیت رودخانه‌های کشور در اختیار دولت است و برای این امر هم برای دستگاه‌های مختلف وظایفی برای حفظ و نگهداری رودخانه پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: مطابق مواد یک، دو و ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و همچنین مواد یک و هشت قانون مبارزه و پیشگیری از سیلاب، وظیفه حفظ و نگهداری و همچنین تنظیف و لایروبی رودخانه‌ها در محدوده شهرها بر عهده شهرداری‌ها و خارج از شهرها نیز بر عهده وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای گذاشته شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: وضعیت رودخانه الیگودرز، مناسب نیست و قطعاً نیاز به لایروبی و ساماندهی دارد.

اعتبار بدهند ساماندهی رودخانه را انجام می‌دهیم!

گودرزی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی در این رابطه، مشکل اعتبار است عنوان کرد: ما یک دستگاه دولتی هستیم و اگر اعتبار تأمین شود، چه ما و چه شهرداری قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.

وی بیان داشت: اگر استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و… اعتبار بدهند ما قطعاً این کار را انجام خواهیم داد چرا که در حال حاضر اعتبار در این رابطه متأسفانه وجود ندارد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها بر اساس وظیفه ذاتی خود باید این کار را انجام دهند ادامه داد: این امر از امور جاری شهرداری‌ها است و باید این کارها به صورت سالیانه انجام شود.



Source link