به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خاکی در نشست هم‌اندیشی کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: همه استان‌های منطقه زاگرس با مشکلات مشابهی مواجه اند و منطقه اقتصادی شدن آنها می‌تواند به ویژه در بحث گردشگری کمک خوبی به توسعه این استان‌ها کند. افزایش ۲۰ و […]



به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خاکی در نشست هم‌اندیشی کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: همه استان‌های منطقه زاگرس با مشکلات مشابهی مواجه اند و منطقه اقتصادی شدن آنها می‌تواند به ویژه در بحث گردشگری کمک خوبی به توسعه این استان‌ها کند.

افزایش ۲۰ و ۳۰ درصدی اعتبارات دردی از لرستان درمان نمی‌کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۱۱ میلیارد متر مکعب آب در لرستان داریم در حالی که سهم زیادی از آن را نداشته و حق استفاده از منابع آبی را نداریم، افزود: تخصیص آب برای لرستان بسیار حیاتی است و دو دوره است که نمایندگان ما این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنند و این حداقل حق لرستانی‌ها است که انتظار داشته باشند در کشور از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شود و البته این موضوع نیازمند تخصیص ویژه اعتبارات است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به بحث توسعه توازن منطقه‌ای تصریح کرد: محکم‌ترین حلقه هر زنجیره ضعیف‌ترین آن حلقه است. ما نمی‌توانیم مدعی باشیم که یک کشور توسعه یافته هستیم اما برخی از استان‌های ما هنوز در مسیر توسعه یافتگی هم قرار نگرفته باشند و این موضوع با تعریف توسعه متوازن تطابق ندارد.

خاکی با اشاره به آسیب ۱۰ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های لرستان، افزود: ما متوجه این موضوع هستیم که با کمبود اعتبارات مواجه ایم، اما از طرفی چون استانی هستیم که در مسیر توسعه قرار نگرفته ایم، اعتبارات سالیانه تخصیصی به استان با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نمی‌تواند دردی از دردمان دوا کند و نیازمند توجه ویژه هستیم.

فاصله زیادی با اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ داریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حوزه تجارت خارجی قوانین خلق الساعه و بحث تعهدات ارزی باعث شد که بازرگان شناسنامه دار و واقعی از فعالیت خود بکاهند و صادرات کمتر شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی لرستان در رابطه با بحث سیاست‌های برنامه هفتم توسعه کشور اضافه کرد: بیش از ۶۰ سال است که برنامه ریزی توسعه در استان در حال انجام است و چندان به نتایج خوبی نرسیده ایم و تنها فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته برنامه هفتم توسعه است تا بتوانیم حداقل به چشم اندازهای تعریف شده در افق ۱۴۰۴ نزدیک شویم.

خاکی گفت: در این برنامه‌ها قرار بوده که رشد اقتصادی ۸ درصدی را به طور میانگین داشته باشیم اما در برخی سال‌ها حتی رشد منفی هم داشته ایم و فاصله زیادی با اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ داریم، از طرفی با حجم تورم زیادی مواجه ایم و سرمایه گذاری ما در سال‌های اخیر رو به کاهش است.

وی گفت: انتظار می‌رود که در برنامه هفتم توسعه اصلاحاتی چون اصلاح نظام تدبیر و برنامه ریزی کشور مدنظر قرار گیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: در تدوین برنامه ریزی استراتژیک اگر همه ذی نفعان دخالت نداشته باشند نمی‌توانیم مدعی شویم که آن برنامه موفق خواهد بود مگر آنکه ما با ذی نفعان هماهنگی و همکاری داشته باشیم.

خاکی گفت: همچنین متمرکز کردن قدرت اجرایی کشور برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ بسیار مهم است، الان به واسطه مشکلاتی که در کشور وجود دارد به نظر می‌رسد که باید این قدرت اجرایی را متمرکز کنیم تا بهتر بتوانیم از منابع آن بهره ببریم.

ضرورت توجه به ملاحظات سرزمینی و آمایش منطقه‌ای در برنامه هفتم توسعه

وی اظهار کرد: برقراری ارتباط سازنده با نظام بین الملل یکی دیگر از مواردی است که نباید از نظر دور بماند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: ارتقای بهره وری عوامل تولید در اقتصاد نیز برای موفقیت در برنامه هفتم بسیار مورد تاکید است و میانگین رشد اقتصادی باید ۸ درصد باشد ولی متأسفانه کمتر از نیم درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری داریم.

خاکی با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور نیز بسیار ضروری است، ادامه داد: عدم گستردگی و پراکندگی سیاست‌های کلی و تاکید بر چالش محوری در سیاست‌های کلی برنامه هفتم و در نظر گرفتن ملاحظات سرزمینی و آمایش منطقه‌ای از دیگر موارد و اصلاحاتی است که نیاز است در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گیرد.



Source link