خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روایت سمندر لرستانی حکایت زیبایی گونه‌ای منحصربه‌فرد است که همین رنگارنگ بودنش برایش دردسرساز شده تا هرساله در آستانه عید نوروز قاچاق این‌گونه منحصربه‌فرد برای رفتن سر سفره «هشت سین» مردم اوج بگیرد. سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، این‌گونه ارزشمند در محیطی از بقایای […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روایت سمندر لرستانی حکایت زیبایی گونه‌ای منحصربه‌فرد است که همین رنگارنگ بودنش برایش دردسرساز شده تا هرساله در آستانه عید نوروز قاچاق این‌گونه منحصربه‌فرد برای رفتن سر سفره «هشت سین» مردم اوج بگیرد.

سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، این‌گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

خریدوفروش «سین» هشتم سفره عید

نام این‌گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده‌اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست‌کردار دانسته و در بین آن‌ها از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش‌ازحد این‌گونه به دست سوداگران حیات‌وحش بود، صادرات سمندر چنان رونق یافت که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهی‌فروشی‌ها به یک امر کاملاً عادی تبدیل شد.

با ورود محیط‌زیست و برخورد جدی با قاچاقچیان این‌گونه منحصربه‌فرد خطرات برایش کاهش پیداکرده، اما بازهم در ایام نوروز زمزمه قاچاق این‌گونه به‌عنوان «سین» هشتم سفره عید به گوش می‌رسد.

زنده گیری و حمل و نقل «سمندر» ممنوع

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به برگزاری جلسه کمیته طبیعت‌گردی با موضوع ممنوعیت زنده‌گیری و حمل‌ونقل سمندر کوهستانی لرستان گفت: این جلسه با حضور کارشناسان محیط زیست و گردشگری استان برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه کارشناسان حفاظت محیط زیست و گردشگری استان بر حفظ و نگهداری از گونه‌ی نادر و منحصربه فرد سمندر کوهستانی لرستان تاکید کردند و زنده‌گیری و حمل و نقل این گونه جانوری را ممنوع کردند.

جلوگیری از ورود تورهای گردشگری به زیستگاه «سمندر»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: همچنین ایجاد منطقه حفاظت شده «شاداب‌کوه» و زیستگاه سمندر کوهستانی لرستان به عنوان منطقه حفاظت شده برای این‌گونه جانوری در معرض انقراض مطرح شد.

قاسمی در خصوص اهداف این کمیته، تصریح کرد: به موجب این جلسه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان به عنوان دبیر کمیته طبیعت‌گردی استان انتخاب شد و مقرر شد این دستگاه از ورود تورهای گردشگری در ماه‌های اسفند و فروردین به محدوده زیستگاهی حفاظت شده سمندر کوهستانی لرستان جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: همچنین از طریق کمیته طبیعت‌گردی استان لرستان ممنوعیت زنده‌گیری سمندر کوهستانی، عدم تخریب و آلوده کردن سراب‌ها، چشمه سارهای زیستگاهی و نیز ممانعت از هر گونه حمل‌ونقل و قاچاق گونه مذکور را به تمامی دفاتر گردشگری ابلاغ خواهیم کرد.

بنابراین گزارش، سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، این‌گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.



Source link