مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه ثبت تالاب‌های استان در کنوانسیون رامسر یکی از دغدغه‌های ما است، گفت: در همین زمینه مطالعات تالاب‌های پل‌دختر انجام شده، امیدواریم شرایط خاص ژئو‌فورمولوژی منطقه نیز راه را برای ثبت جهانی تالاب‌های پل‌دختر هموار کند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مهرداد فتحی بیرانوند در نشست مجازی با اصحاب رسانه  در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر ثبت تالاب‌های لرستان در کنوانسیون رامسر توضیح داد: یکی از دغدغه‌های ما نیز ثبت تالاب‌های استان در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است، در همین زمینه مطالعات تالاب‌های پل‌دختر انجام  شده و در حال بررسی در سازمان محیط زیست است.

وی گفت: امیدواریم شرایط خاص ژئو فورمولوژی تالاب‌های پل‌دختر نیز راه را برای ثبت بین المللی این تالاب‌ها هموار کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه صحبت‌های خود به یک خبر خوب مربوط به تالاب‌های استان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته پرونده سه تالاب لرستان برای ثبت بین‌المللی و‌ جهانی انجام شده که در صورت موفقیت برای اولین بار یک استان توانسته سه منطقه را ثبت جهانی کند.

فتحی بیرانوند در ادامه در خصوص تغییرکاربری اراضی تالابی استان گفت: در دهه شصت و هفتاد تالاب‌های استان تغییر کاربری دادند، به طوری‌که مساحت تالاب بیشه دالان از  ۹۱۳ هکتار  به هشتاد هکتار رسیده ، تالاب تنور از هزار هکتار به ۱۲۶  هکتار و تالاب گری بلمک از ششصد هکتار بین پنجاه تا ۱۱۴ هکتار  در نوسان است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما احیا تالاب‌ها است، عنوان کرد: در همین زمینه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها که طرح ملی است را در دو تالاب بیشه دالان و تالاب‌های پل‌دختر اجرایی و کارهای مطالعاتی این تالاب‌ها انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطر نشان کرد: متاسفانه صدور سند مالکیت برای کشاورزان در گذشته یکی از چالش‌های پیش روی احیا تالاب‌ها است که برای رفع این مشکل نیازمند اعتبارات کلان و مشارکت جوامع بومی محلی هستیم.

فتحی بیرانوند افزود: تعداد زیادی از مردم در خصوص احیا تالاب‌ها مشارکت دارند اما تعدادی هم مقاومت می‌کنند ، ما در حال انجام کارهای علمی، فنی و مشاوره‌ی هستیم تا هدف نهایی یعنی احیا دو تالاب گری بلمک و بیشه دالان محقق شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد واحد صنعتی سبز در استان نیز ، توضیح داد: با توجه به اینکه لرستان یک استان صنعتی نیست در خصوص صنایع سبز اتفاق‌های خوبی افتاده است، امسال از پنج واحد صنعتی سبز در کشور یک واحد مربوط به لرستان بود.

وی افزود: شرکت پتروشیمی لرستان با کسب بالاترین امتیاز به‌عنوان واحد صنعتی سبز در کشور برگزیده شده، همچنین شرکت داروسازی اکسیر  به عنوان صنعت سبز انتخاب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تمام واحد‌های صنعتی استان دارای پرونده نظارتی و پایش هستند، عنوان کرد: لرستان جزو معدود استان‌های است که تمام واحدهای صنعتی ام دارای پرونده نظارت و پایش هستند و همین خود منجر به کاهش آلایندگی این واحدها شده است.

فتحی بیرانوند افزود: اگر هم واحد صنعتی نسبت به رفع آلایندگی اقدام نکند طبق ضوابط به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تنوع زیستی لرستان نیز گفت: تنوع زیستی در لرستان با توجه به مساحت استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تأکید کرد: اما برای حفظ تنوع زیستی استان اقدامات زیادی از جمله ساخت پاسگاه، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفین انجام شده است.

انتهای پیام/




Source link