علی کاملی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارت‌های سیلاب به فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: متأسفانه این سیل ویرانگر، فرودگاه را به شدت تحت تأثیر قرار داد. وقفه ۲ ساله در اجرای پروژه توسعه و تکمیل فرودگاه خرم‌آباد وی با بیان اینکه در پی وقوع سیلاب، دیوارهای جانبی، باند، عوامل […]



علی کاملی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارت‌های سیلاب به فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: متأسفانه این سیل ویرانگر، فرودگاه را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

وقفه ۲ ساله در اجرای پروژه توسعه و تکمیل فرودگاه خرم‌آباد

وی با بیان اینکه در پی وقوع سیلاب، دیوارهای جانبی، باند، عوامل پروازی، اماکن فرودگاهی و… فرودگاه خرم آباد دچار خسارت شدند عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته، یک روز بعد از وقوع سیلاب، فرودگاه عملیاتی شد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد با اشاره به اینکه نزدیک به هزار و ۷۰۰ پرواز امدادی با هواپیما و هلیکوپتر از طریق فرودگاه در آن برهه از زمان انجام شد ادامه داد: یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت، بحث فعال کردن پروژه توسعه و تکمیل فرودگاه خرم آباد بود که نزدیک به دو سال بود که دچار وقفه شده بود.

کاملی بیان داشت: وقفه در اجرای پروژه توسعه و تکمیل فرودگاه خرم آباد به دلایل مالی و مطالباتی بود که وجود داشت.

وعده افتتاح پروژه توسعه فرودگاه در پایان بهار ۱۴۰۰

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کارهای قانونی اجرای این پروژه در قالب جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی شروع شد تصریح کرد: با مساعدت وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و همچنین پیگیری‌های استاندار لرستان، خوشبختانه از ۲۰ روز قبل این پروژه دوباره فعال شد.

مدیر فرودگاه خرم آباد با بیان اینکه تمامی مطالبات پیمانکار پرداخت شده است افزود: همان قرارداد سابق ادامه پیدا کرده و تا پایان بهار ۱۴۰۰ این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

کاملی در ادامه به تجهیزات فرودگاه خرم آباد که در سیلاب آسیب دیدند و یا به دلایل دیگری نصب و راه اندازی نشده بودند اشاره کرد و گفت: در این راستا دستگاه‌های هواشناسی، روشنایی باند، دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری و… نصب و راه اندازی شدند.

تجهیز فرودگاه خرم‌آباد

وی بیان داشت: همچنین یک دستگاه خودرو خیلی مجهز ایمنی و آتش نشانی با قیمت حدود ۹ میلیارد تومان به فرودگاه خرم آباد منتقل شد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد با اشاره به انتقال دستگاه «برف روب»، برج سیار نوری، تجهیزات کمک ناوبری به فرودگاه عنوان کرد: همچنین به زودی کار تعویض تجهیزات برج مراقبت فرودگاه نیز انجام می‌گیرد.

کاملی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح‌های پروازی فرودگاه خرم آباد عنوان کرد: همکاران طراحی و دستور العمل ما در شرکت فرودگاه و ناوبری ایران، در حال آماده کردن این طراح‌های پروازی هستند.

وی بیان داشت: بعد از آماده شدن این طرح‌ها، انتخاب خلبان‌ها برای ورود به فرودگاه خرم آباد افزایش پیدا خواهد کرد.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای اسفندماه که این موضوع به ما ابلاغ شد، اقدامات پیشگیرانه را مطابق با پروتکل‌هایی که از سوی سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌ها اعلام شد را در فرودگاه خرم آباد در دستور کار قرار دادیم.

کاملی با تاکید بر اینکه از همان ابتدا شیوع بیماری، تمامی مواد ضد عفونی کننده و همچنین تجهیزات مورد نیاز کارکنان را برای حدود سه ماه پیش بینی کردیم گفت: تا این لحظه تمامی پروتکل‌هایی که اعلام شده را در فرودگاه خرم آباد اجرایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری موجب شد که پروازهای فرودگاه در سه ماه اول سال به شدت کاهش پیدا کند ادامه داد: البته ما جز محدود فرودگاه‌هایی بودیم که در فروردین ماه ۹۹ پرواز داشتیم و ترددهای ضروری مانند تردد پزشکان، بیماران و مسئولان را اجرا می‌کردیم.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد تصریح کرد: از زمانی که ابلاغ شده، پروازها با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما برقرار شدند، الان هم این امر به صورت جدی نظارت و اجرایی می‌شود.

کاملی با بیان اینکه ورود هر فردی، شامل کارمند، مسافر و… به ترمینال را بدون ماسک، تب سنجی و غربالگری ممنوع کرده‌ایم گفت: همچنین مواد ضد عفونی کننده را در خروجی‌ها و ورودی‌های فرودگاه پیش بینی کرده‌ایم.

برقراری ۹ پرواز از مجموع ۱۴ پرواز در فرودگاه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساعات و تعداد پروازهای فرودگاه خرم آباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آنچه که سازمان هواپیمایی برای فرودگاه خرم آباد مجوز پرواز صادر کرده دو نوع پرواز است، یکی پرواز سیستمی و دیگری چارتری است.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد با تاکید بر اینکه سیستمی آن چیزی است که به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود و موظف به انجام آن هستند گفت: همچنین پرواز چارتری را شرکت‌ها و آژانس هواپیمایی چارتر می‌کنند و اختصاصی هستند.

کاملی بیان داشت: در حال حاضر ۱۴ پرواز در فرودگاه خرم آباد برقرار است، از این تعداد هفت مورد از سوی «ماهان» و هفت پرواز هم از سوی شرکت «ایران ایر» برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر «ایران ایر»، از مجموع هفت پرواز، شش مورد را انجام می‌دهد افزود: روزهای یکشنبه بعدازظهر یک مورد از این پروازها به خاطر کمبود ناوگان انجام نمی‌شود.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد با تاکید بر اینکه همچنین از مجموع هفت پرواز شرکت «ماهان» در حال حاضر سه مورد انجام می‌گیرد تصریح کرد: این امر هم به دلیل زمین گیر شدن ناوگان این شرکت انجام نمی‌گیرد.

تنها ۵ آژانس فعال داریم

کاملی با بیان اینکه قولی که به ما داده شده این بوده که تا پایان سال حداقل دو پرواز دیگر را برقرار کنند افزود: البته فرودگاه فقط زیرساخت را ایجاد می‌کند و در بحث‌های پروازی هیچ مسئولیتی ندارد.

وی بیان داشت: مسئولیت اصلی بر عهده آژانس‌ها و دفاتر گردشگری و مسافرتی است و باید رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی انجام دهند.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد با اشاره به اینکه با دستور استاندار و همچنین با توجه به اینکه اینجا متولی وجود ندارد ما در این رابطه ورود پیدا کرده‌ایم ادامه داد: در این راستا با حضور استاندار، نزدیک به شش جلسه با شرکت‌های مختلف برگزار شده اما مستلزم این است که بخش خصوصی و آژانس‌ها هم ورود پیدا کنند.

کاملی با تاکید بر اینکه ۲۵ آژانس و دفتر گردشگری در استان داریم عنوان کرد: از این تعداد، کمتر از پنج مورد فعال هستند.

چرا پروازهای مشهد، عسلویه و عتبات لغو شدند؟

وی یکی از دلایل عدم برقراری پروازها در فرودگاه خرم آباد را عدم استقبال مردم از پروازها عنوان کرد و گفت: به طور مثال پرواز مشهد به صورت سیستمی در اوایل بهمن ماه ۹۸ برقرار شد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد ادامه داد: یک هواپیما با ظرفیت ۱۰۰ نفر از سوی شرکت «ایران ایر» در این مسیر در نظر گرفته شد که افرادی که از این پرواز استفاده کردند از هر طرف ۲۷ نفر بودند.

کاملی با بیان اینکه البته این پرواز به دلیل کرونا لغو شد ادامه داد: برای برقراری پرواز عسلویه هم باید بخش خصوصی ورود پیدا کند چرا که پرواز در فرودگاه‌های متعلق به شرکت نفت و همچنین جزایر به صورت چارتری برقرار می‌شوند.

وی ادامه داد: پرواز عتبات عالیات را هم تقریباً قبلاً شش یا هفت مورد پرواز برگزار کرده‌ایم، یکی از «ایر لاین‌ها» با استاندار وقت به توافق رسید که بین شش تا هفت پرواز را به صورت موردی و ماهی یک پرواز برقرار کند، اگر می‌خواهیم که این پرواز را در فرودگاه داشته باشیم، حداقل هفته‌ای یک بار این پرواز باید برقرار شود.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد عنوان کرد: در این راستا هم سازمان‌های مرتبط باید ورود پیدا کنند، در این راستا مکاتبات خیلی خوبی صورت گرفته و نمایندگان هم ورود پیدا کرده‌اند، اما کرونا مقداری محدودیت ایجاد کرده است.



Source link