مشاور مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با تکذیب خبر غار کشف شده جدید در کوهدشت گفت: برخی خبرگزاری ها (بدون هماهنگی با روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان) اقدام به انتشار این خبر کرده و در بند پایانی گزارش، تیتر خود را به زیر سوال برده، زیرا در پایان خبر، از کشف این غار توسط فتحعلیشاه قاجار ذکری به میان آورده است که جای تعجب دارد.

به گزارش پایگاه خبری قلم لر، عطا حسن‌پور افزود: این خبر در واقع گزارش بازدید یک باستان شناس از غاری است که در حدود ۲۰۰ سال پیش گزارش کشف آن در سفرنامه ای درج شده و به معنای کشف جدید نیست، همچنین در این غار هیچ گونه نقش برجسته انسانی و حیوانی نیز وجود ندارد، زیرا در باستان شناسی نقش برجسته تعریف خاصی دارد و با نقش کنده تفاوت بسیار دارد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: خبری که امروز در رسانه های کشوری مبنی بر کشف غاری شگفت انگیز در منطقه کوهنانی اطلاع رسانی شده است را تکذیب می کنم.

میراث فرهنگی لرستان
وی با بیان اینکه غاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارد، برخلاف ادعای مطرح شده در رسانه ها مربوط به کشف فتحعلی شاه قاجار نیست، افزود: این غار را نه فتحعلیشاه بلکه پسرش محمودمیرزا قاجار در سفرنامه‌اش به لرستان گزارش کرده است البته نه در سال ۱۲۴۵ بلکه در سال ۱۲۴۲ هجری قمری.
مشاور مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با طرح این پرسش که وقتی مشخصات غاری در حدود ۲۰۰ سال پیش در سفرنامه ای عنوان شده است، آیا اکنون باید بر آن نام کشف را نهاد؟ بیان کرد: ما زمانی می توانیم عنوان کشف را بر آثار باستانی بگذاریم که در هیچ منبع مکتوبی عنوانی از آن اثر وجود نداشته باشد.

هیچ گونه نقش برجسته انسانی و حیوانی در این غار وجود ندارد

وی با تکذیب وجود نقوش برجسته انسانی و حیوانی در تمام غارهای لرستان و به ویژه کوهدشت بیان کرد: هیچ گونه نقش برجسته انسانی و حیوانی در این غار وجود ندارد، بلکه نقوش کنده شده چوپانی که در همه جای لرستان فراوان است در این غار نیز وجود دارد.
حسن‌پور ضمن تشکر از دغدغه و توجه همه‌ی میراث دوستان راستین این سرزمین گفت: گاهی انتشار اینگونه اخبار بدون هماهنگی با متولی امر (میراث‌فرهنگی), بازخورد منفی در سطح جامعه برجامی‌گذارد و ممکن است منجر به تخریب شواهد طبیعی و نهشته های باستانی آن توسط وندال‌ها و مخربان آثار فرهنگی شود.

همچنین ببینید :
توقیف محموله ۲۵ تنی شکر قاچاق در لرستان

این در صورتی است که امیر منصوری کونانی پژوهشگر و باستان میگوید: غار شگفت انگیزی متعلق به دوره زمانی پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در کوهدشت استان لرستان وجود دارد که روی دیواره های آن نقوش برجسته انسانی و حیوانی وجود دارد.

میراث فرهنگی لرستان

 

کشف مجموعه معماری وباستانی دوره صفوی در الیگودرز