استاندار لرستان با اعلام خبر فوق، گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با بیماری کرونا و بمنظور پیشگیری از شیوع این بیماری، مراسم گل مالی و شیرخوارگان در لرستان ممنوع شد.

به گزارش پایگاه خبری قلم لر، استاندار لرستان در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم الحرام گفت: در این جلسه که با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار شد، پروتکل ارسالی ستاد ملی مقابله با کرونا به بحث گذاشته شد که این دستورالعمل شرح وظایف همه دستگاه ها را مشخص کرده و در آینده نزدیک به طور رسمی ابلاغ خواهد شد.

عزاداری

استاندار لرستان در خصوص عزاداری ماه محرم گفت: امسال با توجه به شرایط موجود، پیاده روی و دسته روی هیئت های عزاداری را نداریم و لازم است هیئت های محترم عزاداری در یک جای ثابت که با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز آن از طرف سازمان تبلیغات صادر خواهد شد استقرار یابند.
وی تصریح کرد: به خاطر جلوگیری از ازدحام و تجمع مردم، تعداد مکان ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و زمان برگزاری مراسمات محدودتر شده و استفاده از ماسک الزامی است.

دکتر خادمی خاطرنشان کرد: امسال مراسم گل مالی که خاص استان لرستان است، با توجه به خطر شیوع بیماری برگزار نخواهد شد همچنین مراسم شیرخوارگان نیز ممنوع است.

هر منزل یک حسینیه

استاندار لرستان در خصوص روضه های منازل تاکید کرد: توصیه ما این است که با توجه به شعار ((هر منزل یک حسینیه)) هرکسی در منزل خودش مراسم عزاداری داشته باشد و از اینکه عزاداری به سبک متداول در سالهای قبل انجام شود و سایر خانواده ها در یک خانه جمع شوند این موضوع ممنوع است.

دکتر خادمی با اشاره به اینکه مردم شیعه لرستان به عشق امام حسین(ع) زندگی می کنند، گفت: قطعا آن امام مظلوم سلامت پیروان خود را می خواهد و با توجه به اینکه جان انسانها و جان مومن ،محترم است نباید این امانت الهی به خطر بیافتد.

نماینده عالی دولت در استان در ادامه تاکید کرد: اگر این مراسم بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شود،هر انسانی می تواند مثل یک بمب عمل کرده و ده‌ها نفر را آلوده کند، آن وقت همه ما مسئول خواهیم بود. بنابراین امیدوارم مردم عزیز لرستان با توجه به اهمیت سلامت جامعه رعایت کنند.

همچنین ببینید :
پیامدهای مخرب برنزه کردن پوست با استفاده از دستگاه در محیط‌های روبسته

استاندار لرستان در پایان با تشکر از مراعات خوب مردم گفت: در حال حاضر بخاطر رعایت مردم در روند ابتلاء گشایش شده و روند نزولی به چشم می خورد که اگر ذره ای کار را رها کنیم ،مجددا به نقطه اول بر خواهیم گشت.

مراسم های عزاداری در لرستان

تقویت امت اسلامی امری مهم است

نماینده ولی‌فقیه نیز در این باره گفت: مراسم های عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا در استان برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی ظهر امروز در جلسه ستاد استانی در مورد برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: از سوی ستاد ملی کرونا دستورالعملی ارسال شده مبنی بر اینکه عزاداری‌ها همراه با حفظ سلامت عزادارن برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: تقویت امت اسلامی امری مهم است و هر چیزی که این مهم را تقویت کند لازم بوده، همچنان‌که هر موضوع در ضدیت و تعارض با تقویت امت اسلامی، حرام است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به تحصای پیشنهادها و نظرات دستگاه‌های ذی‌ربط در برگزاری آئین عزاداری امام حسین(ع)، افزود: در استان نیز بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا عمل خواهد شد.

شاهرخی بیان داشت: مردم نیز بایستی همکاری لازم را برای برپایی هرچه بهتر و همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

گِل مالی، آیین گِل یا خٙه‌رٙه مالی آئینی است که مردم لر در سوگواری‌های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند. گل‌مالی در زبان لری با عنوان خَه‌رَّه‌گیری تلفظ می‌شود. خَه‌رّه به معنای گِل است. آئین گل‌مالی در روز عاشورا در ماه محرم در استان‌های غربی ایران در منطقه زاگرس به ویژه استان‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام برگزار می‌شود. همچنین در بخش‌هایی از استان‌های خوزستان، مرکزی و همدان نیز مراسم گل‌مالی در روز عاشورا دیده می‌شود.برخی از مردم از صبح تا مراسم شام غریبان گِل های خود را پاک نکرده و در مراسم شام غریبان به عزاداری می پردازند.

برگزاری مراسم های عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی در لرستان