سانحه تصادف رخ به رخ دو خودروی پژو در جاده خرم آباد به الشتر در تاریخ ٢٨ خرداد ماه ، متاسفانه پنج کشته بر جای گذاشت.

متأسفانه تصادف به علت انحراف به چپ در جایی رخ داد که جاده دو طرفه است و خودروها روبه‌روی هم و رخ به رخ در کنار همدیگر، آمد و شد دارند.

متأسفانه به علت ساخت دوباره پل جدید کاکارضا که به علت سیل فروردین‌ماه ۹۸ تخریب شد جاده در برخی نقاط دو طرفه است که به شدت ریسک تصادفات جاده‌ای رخ به رخ را بالا می‌برد.
چرا به رغم اینکه بیش از یک سال از سیل فروردین ماه ۹۸ می‌گذرد هنوز ساخت دوباره پل جدید کاکارضا سرعت پایینی دارد؟
نیاز است سرعت ساخت دوباره پل جدید کاکارضا افزایش یابد تا جاده در برخی نقاط از حالت دو طرفه رفت و برگشت رخ به رخ، بیرون بیاید. فرض کنید جاده تصادف مرگبار ۲۸ خردادماه از نوع رخ به رخ و دو طرفه نبود.
آیا به رغم بی‌احتیاطی یک راننده، این تعداد شهروند جانشان را از دست می‌دادند؟ (اهمیت وضعیت جاده).

 پلیس راهور بایستی در نقاط حادثه‌خیز به ویژه نقاط دو طرفه، تدابیر انتظامی خود را تقویت کند. استفاده از سامانه‌های هوشمند پلیس بایستی توسعه یابد هرچند در نقاط دارای تصادف‌پذیری بالا حضور فیزیکی پلیس بایستی بیشتر ازگذشته تقویت شود.

 ایمنی جاده یک موضوع مهم است؛ جاده باید علائم راهنمایی و رانندگی کافی داشته باشد. جاده باید خط‌کشی مناسب و بادوام داشته باشد. جاده باید در شب علاوم ویژه راهنمایی و هدایت راننده در شب داشته باشد.
در برخی جاهای حادثه‌خیز نیاز است نیوجرسی‌های جداکننده خطوط نصب شوند.

رسانه‌های استان تلاش کنند هرچه بیشتر در این زمینه مطالبه‌گری کنند. همچنین ضرورت دارد آموزش‌های همگانی و عمومی در جهت رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه تقویت شوند.
توجه به فرهنگ رانندگی یک موضوع مهم است. البته قوانین راهنمایی و رانندگی بایستی در این زمینه به قدر کافی بازدارندگی‌های لازم را داشته باشند. تلاش کنیم با تقویت فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی، بی‌احتیاطی در رانندگی را کاهش بدهیم.

همچنین ببینید :
پویش نذر خون شب‌های قدر در لرستان اجرا می‌شود

اگر وضعیت جاده‌های استان لرستان از نظر کیفی مناسب نباشد لرستان نمی‌تواند قطب گردشگری، قطب سرمایه‌گذاری، قطب کشاورزی مدرن و مکانیزه یا هر قطب دیگری بشود.
جاده زیربنای توسعه و پیشرفت استان است؛ اگر جاده وضعیت کیفی مناسبی از هر نظر نداشته باشد امیدی به جذب سرمایه‌گذار هم در بخش‌های مختلف استان نیست.

ضرورت دارد معاونت محترم عمرانی استانداری لرستان از طریق کمیته سوانح یا تشکیل کمیته‌ای ویژه در این رابطه به ارزیابی و پایش جاده‌های استان لرستان از نظر کیفیت‌سنجی بپردازد و همراه با تیم مدیریتی راهداری، پیگیر جذب اعتبارات بیشتر در بخش جاده‌سازی استان لرستان یا استانداردسازی این جاده‌ها باشند.

معاونت محترم عمرانی استانداری لرستان می‌تواند بازدیدهای میدانی مستمر از وضعیت کیفی جاده‌های استان به ویژه جاده‌های اصلی منتهی به مرکز استان داشته باشد.

فقط ساخت جاده، مهم نیست بلکه نگه‌داری، تعمیر و به‌روز رسانی جاده متناسب با میزان ترافیک و سطح تردد آن نیز اهمیت دارد.
طراحی یک جاده یا بهسازی و نوسازی آن بایستی در تناسب با حجم ترافیکی باشد که در آن وجود دارد. جاده باید زیرسازی و روسازی استاندارد داشته باشد و در این زمینه بایستی از پیمانکاران دارای تجربیات موفق کاری، بیشتر از گذشته استفاده شود.

صحیح است که گاهی تخطی راننده از قوانین راهنمایی و رانندگی علت اصلی تصادف است ولی نباید از سایر عوامل همچون وضعیت کیفی جاده غفلت کرد.
برای نمونه، طبیعی است وقتی جاده‌ای از نوع دوطرفه رخ به رخ باشد ریسک تصادف‌پذیری آن به شدت افزایش می‌یابد.

در نقاطی از جاده که به هر علت از نوع دوطرفه رخ به رخ هستند می‌توان از تدابیر ترافیکی در آن نقاط همچون گذاشتن کله قندی ترافیکی برای کاهش خطر تصادفات جاده‌ای رخ به رخ استفاده کرد.

زیرسازی جاده نباید به گونه‌ای باشد که بعد از مدتی نشست کند و دچار فراز و فرود در سطح جاده بشود.

✍🏻 شهرام شرفی