آتش سوزی ها در فصل گرما ، به ویژه همزمان با برداشت مزارع کشاورزی، در جای جای شهرستان پلدختر به عنوان منطقه گرمسیری به مشکل عدیده ای تبدیل می شود، به گونه ای که همه دستگاه های مرتبط و مردم را درگیر میکند.

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، آتش‌سوزی‌ها در فصل گرما، به ویژه همزمان با برداشت مزارع کشاورزی، در جای‌جای شهرستان پلدختر به عنوان یک منطقه گرمسیری به مشکل عدیده‌ای تبدیل می‌شود، به گونه‌ای که همه دستگاه‌های مرتبط و مردم را درگیر می‌کند.

با فرا رسیدن گرما و فصل خشک شدن طبیعت در شهرستان پلدختر هر روز شاهد آتش‌سوزی‌هایی هستیم که نه تنها در مزارع و پسماندهای کشاورزی، بلکه در علف‌های خشک از اطراف محله‌ها و برخی بخش‌های شهری نیز اتفاق می‌افتد.

این موضوع شاید به دلایل مختلف مانند گرمای هوا، وزش باد،کوهستانی بودن منطقه و صعب العبور بودن مسیرهای دسترسی، سبب هدر رفت وقت و انرژی گروه‌های اطفا، مردم محل و آتش نشانان می‌شود.

مقابله با آتش‌سوزی نیاز به برنامه‌ریزی متولیان دارد

یک شهروند پلدختری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: آتش‌سوزی‌های متداول و مستمر، معضلی پیش روی مردم پل‌دختر در فصل گرما است که تداوم وقوع  پی در پی و متوالی آن نگران کننده و رفع این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی و هم اندیشی متولیان امر دارد.

وحید قنبری افزود: این آتش‌سوزی‌ها که به ویژه در روستاها باعث خسارات سنگین به کشاورزان و هدر رفت حاصل زحمات چندین ماهه است، حتی درحاشیه‌های مختلف شهر نیز رخ می‌دهد و باعث ایجاد خطر و نگرانی ساکنان می‌شود.

یک شهروند دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توپوگرافی و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه جنوب لرستان باعث شده، بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع این استان در پلدختر و بخش معمولان جای گیرد.

وی افزود: از طرفی اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر با کمبود نیروی انسانی کافی و امکانات و تجهیزات اطفاء حریق مواجه است و در مقابل حجم آتش‌سوزی‌های گسترده و متوالی به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب العبور نیاز به نیرو و امکانات کافی دارد تا بتوان از میزان آسیب‌ها به عرصه‌های ملی و خسارات ناشی از آتش سوزی به کشاورزان منطقه را کاهش داد.

وقوع آتش‌سوزی‌ها در فصل برداشت دغدغه کشاورزان پلدختری

یک روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر، اظهار داشت: هر سال با آغاز فصل گرما و زمان برداشت گندم و جو، ترس از آتش‌سوزی، کشاورزان را فرا می‌گیرد که مبادا  قبل از برداشت با وقوع آتش‌سوزی در مزرعه آنان نتیجه زحمات یک ساله‌شان بر باد رود.

امین کرموند افزود: آتش‌سوزی در فصل گرما جزء لاینفک رویدادها و رخدادهای نگران کننده و خسارت بار این منطقه است که منابع طبیعی، مراتع و مزارع را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از ساکنان کوی بسیجیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: امسال حجم بارندگی‌ها باعث افزایش تراکم گیاهان و علف‌های اطراف شده و هر روز ساکنان مناطق مختلف در پلدختر به خاطر ترس از جمع شدن جانوران موذی اقدام به آتش‌زدن علف‌های خشک اطراف منازل می‌کنند.

توکل محمدی افزود: این اقدام در واقع خطرات ناشی از آتش‌سوزی را به دنبال دارد که به مراتب بدتر از حیوانات موذی است و علاوه بر ایجاد آلودگی، جان کودکان و اهالی را به مخاطره انداخته و وسایل نقلیه پارک شده در کوچه و خیابان را نیز تهدید می‌کند.

دهیاری‌ها نیازمند تجهیز امکانات اطفا حریق هستند

یکی دیگر از روستاییان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: هنگام آتش سوزی در فصل گرما به ویژه اکثر مواقع که با وزش باد همراه است، گستره حریق به حدی است که کنترل آن از دست جوامع محلی و مردم خارج شده و تصور می‌رود به امکانات اطفا جهت مهار آتش‌سوزی در روستاها از طریق دهیاری‌ها نیاز است.

میررضا جوادی افزود: گاه این آتش‌سوزی‌ها به دلیل بعد مسافت آتش‌نشانان از محل حادثه و خشک بودن مراتع گستره زیادی در بر می‌گیرد و مهار آن سخت می‌شود، با این وجود مردم محل مانند سال‌های گذشته به ناچار با وسایلی مانند شاخ و برگ درختان، بیل و امثال آن، اقدام به مهار و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر آتش‌سوزی در کوه‌ها اتفاق بیفتد که اکثر قریب به اتفاق آتش‌سوزی‌های منطقه نیز هر ساله مربوط به نقاط مرتفع در سطح شهرستان است، عملیات اطفا بسی سخت‌تر و مهار حریق را نفس‌گیر می‌کند، گاه حتی پس از اطفا آن هم در مناطق کوهستانی و صعب العبور، غلتیدن کنده‌های به جا مانده از آتش منجر به آتش سوزی مجدد می‌شود که نیاز به صرف انرژی و هزینه دارد.

توان و تجهیزات آتش نشانی پلدختر پاسخگوی حجم آتش سوزی ها نیست

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: با توجه به حجم آتش‌سوزی‌ها در این شهرستان توان و تجهیزات این آتش‌نشانی پاسخ گوی حوادث نیست.

آیت فرخ پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر، اظهار داشت: متاسفانه کامیون‌های آتش‌نشانی شهرداری پلدختر در جریان سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸  با حجم گل و لای و کار سنگین  فرسوده و مستهلک شده و توان مقابله با این حوادث و آتش سوزی‌ها را ندارند.

وی افزود: آتش‌نشانی در خط مقدم مقابله با حوادث است، اما متاسفانه با  فقر امکانات و تجهیزات مواجه و معدود خودروهای آن با عمری حدود ۳۰ سال در جریان امداد و نجات و خدمات‌دهی حین و پساسیل فرسوده ومستهلک شدند که علی‌رغم مکاتبات عدیده اما تا کنون هیچ گونه کمکی به این اداره نشده است.

رییس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: نیروها طی ماه‌های اخیر به صورت شبانه‌روز درگیر مبارزه با کرونا در حوزه ضدعفونی اماکن و معابر هستند که این امر اندک توان باقی‌مانده از سیل را از تجهیزات آتش نشانی گرفته است.

فرخ‌پور افزود: توان مالی شهرداری پاسخ‌گوی جبران خسارات ویرانگر سیل ۹۸ به آتش نشانی نیست و هزینه‌های شهرداری تنها توانست این خودروها را در حد اطفای حریق‌های معمول سطح شهر سرپا نگهدارد.

وی تصریح کرد: با توجه به خسارات سیل و شرایط ویژه‌ای که شهرستان پلدختر به علت موقعیت جغرافیایی در آتش سوزی‌های مکرر دارد، دمای بالای هوا نسبت به دیگر شهرهای استان، سطح زیر کشت وسیع، محورهای مواصلاتی، عبور رودخانه کشکان از وسط شهر، تالاب‌ها و غیره به تجهیزات مجهزتری برای اطفا نیاز است.

پلدختر مقام سوم وسعت منابع طبیعی استان را دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: مساحت منابع ملی این  شهرستان در مجموع  ۳۷۱هزار و ۵۰۰ هکتار است که  وسعت منابع جنگلی پلدختر و معمولان در مجموع ۲۵۲هزار هکتار و وسعت عرصه های مرتعی آن  ۱۱۹هزار هکتار می‌باشد.

همچنین ببینید :
کلاهبرداری ۹۳۰ میلیون ریالی در پی دریافت پیامک ابلاغیه در لرستان

میرشهرام میررضایی افزود: شهرستان پلدختر از حیث وسعت در استان لرستان دارای مقام سوم بعد از خرم‌آباد است، با این تفاوت که اقلیم شهرستان پلدختر شبه خوزستانی، گرمترین نقطه استان لرستان و خروجی این استان به سمت خوزستان است.

وی یادآور شد: شهرستان پلدختر توپوگرافی خشن و صعب‌العبوری دارد که ۲ حوزه پلدختر و معمولان دارای پوشش جنگلی بکر و قابل توجهی هستند.

حفظ پوشش غنی و جنگل های زاگرس در پلدختر نیاز به توجه دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: این شهرستان غنی‌ترین رویش‌های زاگرس را دارا بوده، از این رو ضرورت دارد با نگاه خاص و‌ ویژه به منابع طبیعی پلدختر و معمولان سازوکار و بستر مناسب در مقابل آتش سوزی در پلدختر ایجاد شود.

وی افزود: سالیان سال طول می‌کشد که عرصه‌ای نیم تا یک هکتاری جنگل مستقر شود و به بار بیاید، با این وجود بر اثر آتش‌سوزی در طول چندین ساعت صدها هکتار از جنگل‌های بکر شهرستان از بین می‌رود.

میررضایی یادآور شد: حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان مهمترین گام تعریف شده و اولویت اول سازمان جنگل‌ها بوده، اما لازم است به این مهم در توزیع اعتبارات در سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌بندی‌های سازمان توجه بیشتری شود.

اعتبارات قطره چکانی پاسخگوی حجم آتش سوزی نیست

وی افزود: متاسفانه شهرستان پلدختر با اعتبارات نا چیز و قطره چکانی پاسخگوی مقابله با حجم آتش‌سوزی‌ها نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: سال گذشته با وجود  شرایط خاص و پوشش انبوه جنگل و مرتع، تنها  ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار مقابله با آتش‌سوزی به این  شهرستان اختصاص داده شد که به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

میررضایی افزود: از طرفی انتظار می‌رود برای مقابله با آتش سوزی‌ها در شهرستان پلدختر عزم ملی، مشارکت مردمی و بسیج عمومی پای کار باشند تا اقدام اثرگذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با حریق مستلزم هم‌افزایی نیروهای کشوری و لشکری است، یادآورشد: انتظار می‌رود فرماندار پلدختر که همواره  به منابع طبیعی نگاه خاصی داشته و‌همیشه حامی بوده، در رابطه با جذب اعتبارات نیز توجه ویژه‌ای به موضوع داشته باشند.

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مشکل اداره منابع طبیعی پلدختر است

وی به مشکلات فرا روی اداره منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و  افزود:  این اداره با کمبود شدید نیرو، ماشین آلات و امکانات و  با دست خالی به  مقابله با آتش‌سوزی‌ها می‌رود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: نیروهای این اداره گاهی اوقات  همزمان باید با  سه حریق در مناطق مختلف شهرستان مواجه می‌شوند که با این مشکلات نیروی محدود و ماشین آلات معیوب کار سخت و طاقت فرسایی است.

وی افزود: افرادی به عنوان دیده‌بان در نقاط قرمز و بحرانی شناسایی شده در  شهرستان مستقر شدند که این افراد با  صیانت و‌ نگهبانی از مراتع و منابع طبیعی به محض مشاهده وقوع حریق ابتدا به این اداره  اطلاع می‌دهند و تیم پشتیبانی منابع طبیعی بلافاصله  به کمک آنها رفته و عملیات اطفا را آغاز می‌کنند.

میررضایی یادآور شد: این اقدام ‌تحول خوب و موثری است که با همت مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان ایجاد شده و قابل تقدیر است.

وی افزود: اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر همچنین در تامین آذوقه و وسایل کار اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر گفت: بهترین راهکار مقابله با حریق، افزایش آگاهی و بالا بردن مشارکت مردمی است که باید صیانت و حفاظت از عرصه‌های طبیعی به عنوان موهبت و امانت الهی نسل آینده در دست آنان، احساس تکلیف و دین کنند و حراست از این منابع عظیم خدادادی فرهنگ‌سازی شود.

میررضایی افزود: کارشناسان اداره منابع طبیعی ارزش ریالی هر درخت ۵۰ تا ۱۰۰ ساله بلوط را بین ۲٫۵ تا سه میلیارد تومان در جهان تخمین زده‌اند که نباید اجازه داد درختان بلوط زاگرس با این قدمت  بر اثر آتش‌سوزی از بین بروند و تحقق این امر نیازمند توجه خاص، هم اندیشی و هم‌افزایی دارد.

وی تصریح کرد: اداره منابع طبیعی به تنهایی قادر به انجام این رسالت عظیم نیست و نیاز به مشارکت‌های جوامع محلی، مردم  و تخصیص اعتبارات قابل توجه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر بر ضرورت مقابله و برخورد  با متخلفان منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: برخی افراد سود جو از منابع طبیعی بهره‌برداری‌های نادرستی می‌کنند که باید با آنها برخورد شود.

پوشش جنگلی تاثیری عظیمی در کاهش سیلاب دارد

میررضایی، تفرجگاه، ‌تلطیف هوا، زیستگاه حیات وحش و موارد مختلف را مهمترین کاربرد منابع طبیعی دانست و افزود: کاهش سیل‌خیزی از دیگر کاربردهای مهم جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی است که بر اساس آمار و اطلاعات مقایسه زمین جنگلی با یک زمین فاقد پوشش جنگلی، میران نفوذ‌پذیری جنگلی  ۵۰ برابر بیشتر از اراضی بدون پوشش است.

وی بیان داشت: هر چه نفوذ پذیری بیشتر شود، در واقع  ضریب سیل‌خیزی کاهش پیدا می‌کند، یعنی  در سیلاب  فروردین ۹۸ پلدختر می‌توان متوجه این موضوع شد که منابع طبیعی و پوشش جنگلی چه تاثیری عظیمی در کاهش رواناب و‌سیلاب دارد.

آتش‌سوزی تهدید جدی برای منابع طبیعی پلدختر است

فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت : مهمترین راه پیشگیری از وقوع و اطفا آتش‌سوزی و رفع چالش‌های پیش روی سرمایه‌های ملی مانند عرصه‌های طبیعی، جنگل‌ها و مراتع تعامل نهادهای متولی با مردم و فرهنگ سازی بیشتر این موضوع است.

حسن رضاییان افزود: آتش‌سوزی در فصل گرما با توجه به توپوگرافی شهرستان پلدختر، پوشش گیاهی گسترده و حجم علف‌های خشک تهدید جدی برای منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه محسوب می‌شود.

وی افزود: رعایت موارد ایمنی در راستای جلوگیری از روشن کردن آتش در محیط زیست، تحت هر شرایطی در شهرستان ضرورت دارد و این امر کمک بزرگی به حفظ عرصه‌های طبیعی و سرمایه‌های ملی است.

فرماندار پلدختر گفت: با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات اطفا در سطح شهرستان و کمبود نیروی انسانی در بدنه دستگاه‌های دولتی و متولی و کوهستانی بودن منطقه، وقوع آتش سوزی‌ها منجر به بحران عمیق و خسارات جبران ناپذیر به سرمایه‌های ملی است.