پروژه‌ گردشگری ایجاد پارک و دریاچه شاپوری که در کنار پل باستانی شاپوری خرم‌آباد (پل شکسته) در جنوب این شهر واقع شده است زمانی که هوشنگ بازوند، استاندار لرستان و یحیی عیدی‌بیرانوند، شهردار خرم‌آباد بود، کلید خورد. الان چهار ـ پنج سال است که از تاریخ شروع این پروژه می‌گذرد و هنوز این پروژه به […]

پروژه‌ گردشگری ایجاد پارک و دریاچه شاپوری که در کنار پل باستانی شاپوری خرم‌آباد (پل شکسته) در جنوب این شهر واقع شده است زمانی که هوشنگ بازوند، استاندار لرستان و یحیی عیدی‌بیرانوند، شهردار خرم‌آباد بود، کلید خورد.

الان چهار ـ پنج سال است که از تاریخ شروع این پروژه می‌گذرد و هنوز این پروژه به تکمیل نهایی و ایده‌آل نرسیده است. 

برای نمونه:

اطراف دریاچه پارک سیستم روشنایی در شب ندارد؛ 

طبیعی است همین خودش حتی مشکلاتی را از نظر امینت اجتماعی ایجاد می‌کند. 

وقتی سیستم روشنایی کافی در شب وجود نداشته باشد چه بسا احتمال و امکان سرقت یا برخی دیگر از ناامنی‌های اجتماعی هم افزایش یابد. 

اطراف دریاچه هنوز پیاده‌روسازی استاندارد ندارد؛ شهروندان و گردشگران اگر بخواهند در اطراف دریاچه پیاده‌روی کنند چیزی به نام پیاده‌روی استاندارد وجود ندارد. 

آب دریاچه راکد است؛ بسیاری از ماهی‌های رها شده در این دریاچه وضعیت مناسبی از نظر زیستی ندارند؛ آب وقتی به مدت طولانی راکد و بدون حرکت باقی بماند مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد؛ بعد از گذشت زمان از راکد ماندن آب به تدریج بوی تعفن آن باعث مشکلات بهداشتی دیگری برای شهروندان می‌شود.  

اگر داخل پارک بخواهید همراه خانواده باشید هیچ‌گونه صندلی برای نشستن وجود ندارد؛ در نتیجه مجبور هستید روی چمن و فضای سبز بروید و استراحت کنید! که خودش تخریب‌کننده فضای سبز داخل پارک است. 

ماکت‌های مختلفی از برخی پل‌های تاریخی استان لرستان در این پارک ساخته شده است که یک برنامه مثبت گردشگری درون شهری است؛ اما گردشگری که از استان دیگری یا حتی از خارج کشور وارد این پارک می‌شود هیچ‌گونه تابلویی که معرفی‌کننده شناسنامه اینگونه پل‌ها باشد نمی‌بینند. 

مشخص نیست ماکت ساخته شده برای فلان پل، متعلق به کدام پل تاریخی استان لرستان است.

استان لرستان به عنوان سرزمین پل‌های تاریخی مطرح شده است اما شناسنامه معرفی‌کننده اثرها در این پارک وجود ندارد.  

فرض کنید مجموع مساحت دریاچه و پارک شاپوری ۱۰ هکتار است؛ طبیعی است این وسعت یک ظرفیت و پتانسیل مثبت اجتماعی از نظر شاخص گردشگری درون شهری همچون پروژه بام لرستان است. 

پروژه بام خرم آباد (لرستان) هم یک پروژه مهم زیرساختی گردشگری است که در دوره استانداری دهمرده در خرم‌آباد، اجرایی شد.  

هر مدیری، چه دهمرده باشد، چه بازوند باشد، چه عیدی‌بیرانوند باشد و چه سایرین، وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کنند مدیران بعدی باید آن پروژه‌ها را تکمیل کنند و البته نقاط ضعف و عیب پروژه‌ را رفع کنند.

مهم این است یک مدیر گفتمان توسعه محلی، استانی و منطقه‌ای را پیگیری کند و پروژه‌محور در جهت ارتقای زیرساخت‌های گوناگون استان و رفع مشکلات موجود استان باشد. 

از این روست وقتی مدیری در جهت پروژه‌محوری گام برمی‌دارد (با هر نوع گرایش سیاسی) بایستی براساس اصل انصاف و اخلاق، از تقویت پروژه‌محوری حمایت کرد تا لرستان از وضعیت کمتربرخوردار بودن خارج بشود.  

پروژه‌محوری به این معنی است که پروژه قائم به سلیقه شخصی افراد نشود بلکه یک برنامه الزام‌آور در بعد مدیریت شهری باشد که شهرداران بعدی و شورای اسلامی بعدی شهر هم موظف باشند آنرا تکمیل کنند. 

 توقع می‌رود از مدیریت شهری خرم‌آباد (شهرداری محترم و شورای اسلامی محترم شهر) و معاونت محترم عمرانی استانداری لرستان، نسبت به رفع نقص‌های پروژه مهم گردشگری پارک و دریاچه شاپوری خرم‌آباد اقدام کنند تا این پروژه به تکمیل نهایی برسد. 

 

همچنین ببینید :
مصدومیت علیرضا بیرانوند جدی شد