زهرا نظری، بانوی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، انتخاب دوباره محمد شریفی مقدم توسط اعضای شورا را دارای اشکالات اساسی حقوقی دانسته است.

زهرا نظری، بانوی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، انتخاب دوباره محمد شریفی مقدم توسط اعضای شورا را دارای اشکالات اساسی حقوقی دانسته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین لرستان، این موضوع را بیان کرده است.

او گفته است: «به محض ابطال مصوبه قبلی شورا در خصوص انتخاب شهردار که از فرمانداری به کارتابل شورای شهر ارسال می‌گردد، برخی اعضای شورا بدون مشورت با کلیه اعضای هیئت رئیسه اقدام به برگزاری جلسه انتخاب مجدد شهردار می‌کنند که با آیین‌نامه داخلی شورا مغایرت دارد؛ آیین‌نامه داخلی شورا می‌گوید دستور کار جلسات شورا می‌بایست با مشورت و هماهنگی اعضای هیئت رئیسه برگزار گردند این در حالی است که هیچ مشورت و هماهنگی با بنده به‌عنوان منشی و آقای علی‌پناه به‌عنوان خزانه‌دار نشده بود و به‌همین دلیل، قبل از شروع رأی گیری، جلسه را ترک کردیم و هرگونه تصمیم و رأی‌گیری، غیرقانونی است» (منبع نقول قول: تارنمای خبرآنلاین استان لرستان، ۱۱ مهرماه ۹۸).

فارغ از فراز و فرودهای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد که دارای ۹ عضو است، اینکه خانم زهرا نظری، خود را موظف و متعهد می‌بیند در مورد چگونگی تصمیم‌گیریهای مهم شورا از جمله چگونگی انتخاب شهردار، به افکار عمومی و شهروندان، گزارش کاری شفاف ارائه کند، خودش، یک اقدام عملیاتی و اجرایی در راستای تقویت فرهنگ سیاسی و اجتماعی پاسخگویی است.

بانوی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، هم چگونگی روند تصمیم‌گیری را توضیح می‌دهد و هم در معرض دید شهروندان، موضوع شفاف خود درباره ضرورت حمایت از تداوم مدیریت رضا بُردبار به عنوان سرپرست شهرداری خرم‌آباد را بیان می‌کند.

حق شهروندان و رأی‌دهندگان به اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد این است که بدانند نماینده منتخبشان در جلسات شورا، چه مواضعی و چه آرایی دارند.

موضوع فوق، یک امتیاز اِعطایی نیست؛ بلکه یک حق دموکراتیک و سیاسی، اجتماعی شهروندی است.

گزارش دادن به مردم و اینکه شهروندان بدانند منتخبشان پس از اینکه در یک نهاد تصمیم‌گیر انتخابی قرار گرفت چه مواضعی دارد ترویج فرهنگ سیاسی شفافیت در آراء و پاسخگویی به مردم است.

از این نظر و از زاویه این شاخص، باید تنها بانوی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد را تحسین کرد که چگونگی تصمیم‌گیریهای مهم شورا در این زمینه را با شهروندان در میان گذاشته است.

اینکه اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، چه تصمیمی را اتخاذ نمایند یک بحث است و اینکه شفافیت آراء منتخبان به مردم توضیح داده شده و به مردم، گزارش چگونگی تصمیمات مهم ارائه شود، خودش یک بحث مهم‌تر در راستای تقویت پاسخگویی مدیریتی است.

شورا یک نهاد منتخب رأی مردم است؛ اما ساز و کار مردم‌سالاری، فقط تعریف شده در مرحله رأی انداختن داخل صندوق رأی نیست؛ بلکه یک فرایند است (پُروسه است و پروژه نیست).

در ایام پسا انتخابات نیز با مطالبه‌گری، پاسخگویی و نظارت بر منتخبان از طریق ساز و کارهای گونه گون از جمله رسانه‌ها و سازمانهای مردم نهاد، پروسه مردم‌سالاری و مشارکت سیاسی، اجتماعی شهروندان، تداوم دارد.

همچنین ببینید :
مصدومیت علیرضا بیرانوند جدی شد
  • نویسنده : شهرام شرفی