وزیر راه و شهرسازی: احداث پل‌ها و احیای جاده‌های استان لرستان، انجام مطالعات و شروع عملیات اجرایی محور جدید خرم‌آباد-پلدختر رکوردی است که بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی: احداث پل‌ها و احیای جاده‌های استان لرستان، انجام مطالعات و شروع عملیات اجرایی محور جدید خرم‌آباد-پلدختر رکوردی است که بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

به گزارشپایگاه خبری قلم لر، محمد اسلامی در آئین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های وزارت راه در استان گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از اقدام همه‌جانبه‌ای با مشارکت دستگاه ‌های گوناگون به همت و محوریت استاندار، پیگیری‌های ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و شهرستانی و به‌ویژه همکاران زحمتکش و پرتلاش ما در وزارت راه و شهرسازی خاصه مهندس حسن‌نیا (رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و دکتر خادمی (مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل)، مدیران استانی و همکارانشان هستیم.

وی تلاش جهادی در بازگشایی راهها را یادآور خدمات دوران انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: امروز با بهره‌برداری از یک کیلومتر پلی که احداث شده است تقریبا می‌شود گفت با گذشت ۴ ماه از آن شرایط بحرانی سیل، عبور و مرور  برقرار است اما  تعدادی از روستاها همچنان نیاز دارند تا پل‌های ارتباطی آنها تکمیل شود که در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان در کشور ۲۵ استان دچار سیل شدند و ما سیل را از ۲۵ اسفند در کشور شاهد بودیم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جمعیتی خدوم و مظلوم با حدود ۱۲ هزار نفر نیرو است که تعطیلات برای اکثر آنها معنا نداشت و در شرایط سیل شاهد بسیج نیروها و امکانات این مجموعه در شش استان بودیم. در آن شرایط بحرانی و مخاطره، استانها به مدد لرستان آمدند و با حضور غیرتمندانه و به موقع خود بدون توجه به همه شرایط سخت کمک کردند که امروز در هیچ کجای استان ارتباط قطع شده نداریم، برقراری ارتباط  زمینی ۷۰۰ روستا در روزها و هفته‌های اول بعد از وقوع سیل کار ارزشمندی بود و بعد ازآن اقدامات جایگزینی که در دستور کار قرار دارد.

اسلامی با اشاره به دغدغه مردم ساکن در مسیر محور خرم آباد-پلدختر گفت:  مهمترین دغدغه مردم در استان لرستان که حضوری، مکاتبه ای و هم در فضای مجازی به ما منتقل شد نگرانی در این رابطه بود که مبادا جاده خرم‌آباد- پلدختر به فراموشی سپرده شود، این جاده یک شریان حیاتی از اقتصاد کشور است ضمن اینکه معیشت مردم روستاها و شهرهای همجوار وابستگی ویژه‌ای با جاده به صورت متقابل دارد به همین دلیل باید عملیات احیا و بازسازی با رعایت ملاحظات و وابستگی اقتصادی و معیشتی  مردم و استانداردها و ملاحظات مهندسی و از همه مهم‌تر زمین شناسی صورت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه عبور از زاگرس نیازمند ملاحظات زمین شناسی بود اما نه تنها احداث پل‌ها و احیای جاده ها یک رکورد بود، مطالعات زمین شناسی، مسیریابی، تهیه نقشه‌ها و اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار در چنین مدت کوتاهی رکوردی است که بعد از انقلاب سابقه نداشته و در حال حاضر یک جاده استاندارد با عرض ۱۲ متر و طول ۸۵ کیلومتر طراحی شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا این جاده ساخته می‌شود سازمان راهداری ترمیم جاده قدیم را انجام می‌دهد جاده قدیم یک جاده دسترسی محلی است که مردم بتوانند بهتر و کیفی‌تر از آن بهره برداری نمایند امیدواریم تا قبل از فصل بارش این جاده با استانداردهای لازم بهسازی شود و مردم دغدغه‌ای در این رابطه نداشته باشند.

همچنین ببینید :
ثبت همزمان تصویر ۴ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

تقدیر معاون وزیر راه از جوانمردی استان‌های معین

دکتر خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در این آئین با تقدیر از حرکت جوانمردانه ادارات راهداری استان‌های معین در امدادرسانی به لرستان گفت: انتقال بیش از ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از ادارات راهداری استان‌های کشور و پیمانکاران بخش خصوصی استان‌های همجوار در کمتر از ۲۴ ساعت، بزرگترین عملیات ترابری و لجستیکی در وزارت راه بود.

وی با بیان اهمیت محور پلدختر در اقتصاد کشور طی دهه‌های ۳۰ تا۷۰ و همچنین وجود پل‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این محور گفت: در حالی که مردم از بازسازی جاده قدیم ناامید بودند و در شرایط موجود کشور کسی جرات آغاز چنین پروژه‌ای با برآورد ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار را نداشت بنا به دستور و تاکید وزیر راه و شهرسازی مطالعات در حداقل زمان انجام و منجر به آغاز عملیات اجرایی قطعه اول این پروژه گردید.

سید موسی خادمی استاندار لرستان هم با بیان اینکه در بحث پلدختر به راهداری و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان نمره بالا و قابل قبولی می‌دهم، گفت: حضور جهادی وزارت راه و شهرسازی با حضور شخص وزیر در لحظه اول آغاز، با ورود معاونان ایشان ادامه یافت و با حضور ادارات راهداری استانها شدت پیدا کرد که با تلاش این مجموعه راه دسترسی بیش از ۸۰۰ روستا بازگشایی شد و این کار بسیار بزرگی است که نیاز به مستندسازی بیشتر دارد و جا دارد از کمک های ارتش نیز در اجرای برخی پل‌ها قدردانی کنیم.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در این آئین ضمن ارائه گزارشی از خدمات این اداره‌کل در سیل فروردین ۹۸ و پس از آن اظهار کرد: با توجه به عمق خسارات سیل دوازدهم فروردین ماه و تخریب دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه، ۲۰۸ دستگاه پل و ابنیه فنی و انسداد راههای ارتباطی اصلی و ۸۷۰ روستا در استان با تجربه سیل اول در پنجم و ششم فروردین و عنایت ویژه وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی در کمتر از سه روز شهرهای پلدختر و معمولان از بن‌بست خارج و در ۱۷ اردیبهشت ماه با تلاش جهادی نیروهای استان لرستان و ۱۹ استان معین همه راه‌های ارتباطی و محورهای روستایی بازگشایی و ۷ دستگاه پل فلزی به استان وارد گردید.

وی  گفت: تا تاریخ دهم تیرماه ۱۰ دستگاه پل در استان به بهره‌برداری رسید و در مرحله دوم بهسازی محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر و مونتاژ و نصب ۱۰ دستگاه پل دیگر در دستور کار قرار گرفت که با حمایت وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار سازمان راهداری انجام خواهند شد و امیدواریم درصورت مساعدت در تامین قیر این پروژه‌ها را تا قبل از فصل بارش به بهره‌برداری برسانیم.

در ادامه افتتاح رسمی ۱۰ دستگاه پل فلزی با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، استاندار لرستان، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی و مردم منطقه در محل پل‌های دوآب ویسیان، چم‌شهران، چم‌مهر، بابازید و زیودار برگزار شد. این تعداد پل  راه ارتباطی سه هزار و ۱۷۹ خانوار را فراهم نموده است.​

  • منبع خبر : راهداری لرستان