وقتی با کودکان درباره جنسیت صحبت می‌کنیم واژه‌های “خصوصی” و “سری” معانی جدیدی می‌یابند. کودکان کم سن و سال ممکن است نتوانند تفاوت‌های ظریف این دو کلمه را دریابند، ازاین‌رو والدین باید سعی کنند که تفاوت‌های بین این دو واژه را آشکارا برای کودکان بازگو کنند. به مثال‌های زیر توجه کنید: خانه هر کس همراه […]

وقتی با کودکان درباره جنسیت صحبت می‌کنیم واژه‌های “خصوصی” و “سری” معانی جدیدی می‌یابند.

کودکان کم سن و سال ممکن است نتوانند تفاوت‌های ظریف این دو کلمه را دریابند، ازاین‌رو والدین باید سعی کنند که تفاوت‌های بین این دو واژه را آشکارا برای کودکان بازگو کنند.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

خانه هر کس همراه با اشیای داخل آن خصوصی است. همه می‌دانند که در خانه، تلویزیون و اسباب و اثاثیه دارید اما فقط تعداد کمی از افراد هستند که اجازه دسترسی به اموال تو را دارند. خانه تو و اموال تو خصوصی هستند.

بقیه هم تلویزیون دارند اما تو اجازه نداری سرت را پایین بیندازی و بروی در خانه کس دیگری تلویزیون نگاه کنی. آن تلویزیون مال خصوصی آن‌هاست. به آن دست نزن!

مثال دیگر مثال مهمانی است. بیشتر مهمانی‌ها خصوصی هستند. خیلی از مردم ممکن است بدانند که در فلان خانه مهمانی برگزار می‌شود ولی همه به آن دعوت ندارند؛ زیرا مهمانی خصوصی است.

برای حضور در مهمانی باید دعوت داشت.

برای بچه‌های کوچک‌تر می‌توان از مثال خصوصی بودن توالت استفاده کرد چون درک آن برای آن‌ها راحت‌تر است.

همه می‌دانند که ما همه به توالت می‌رویم. این اطلاعات سری نیست اما قطعاً خصوصی است.

چطور است که دسترسی به آن محدود است؟ خوب ما وقتی به درون توالت می‌رویم در را می‌بندیم. هیچ‌کس به کسی که توالت می‌رود نمی‌خندد و او را مسخره نمی‌کند، چون همه ما این کار را می‌کنیم.

پس رفتن ما به توالت سری نیست اما این کار را باید تنهایی انجام بدهیم. پس این کار خصوصی است.

همچنین ببینید :
به حال شهر خرم‌آباد گریه‌ام گرفت

همان‌طور که برای محدود کردن دسترسی دیگران به توالت در آن را می‌بندیم، برای محدود کردن دسترسی دیگران به اعضای خصوصی بدن خود نیز از لباس استفاده می‌کنیم.

 

  • منبع خبر : کتاب کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی کودکان و نوجوانان