نماز جمعه به‌عنوان يكی از نمادهای سياسی، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد. "در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد این هفته، آیت‌الله میرعمادی امام‌جمعه خرم‌آباد از افزایش سنگین اجاره‌بها انتقاد‌ نمود. وی در ادامه از مسئولان خواست بر خانه‌های خالی مالیات ببندند."

نماز جمعه به‌عنوان يكی از نمادهای سياسی، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد.

“در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد این هفته، آیت‌الله میرعمادی امام‌جمعه خرم‌آباد از افزایش سنگین اجاره‌بها انتقاد‌ نمود. وی در ادامه از مسئولان خواست بر خانه‌های خالی مالیات ببندند.”

با توجه به گرانی و سوداگری در بازار مسکن و فصل نقل و انتقالات مستأجران،‌ مسئله مالیات بر خانه‌های خالی بسیار حیاتی و مهم است.

از نگاه کارشناسان، در گام نخست برای شناسایی خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی باید سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کند و دستگاه‌های دارنده اطلاعات ملکی همکاری نمایند. دستگاه‌هایی مثل شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های دارنده اطلاعات کلیدی درباره واحدهای مسکونی همچون ادارات آب و برق و گاز و مخابرات و مرکز آمار که اطلاعات خانه‌های خالی رادارند.

در گام دوم نمایندگان مجلس باید مالیات بر عایدی سرمایه را برای بخش مسکن وضع کنند. هدف ورود ۲.۵ میلیون خانه خالی به بازار مصرف و کوتاه کردن دست سوداگران از بازار مسکن است.

آن‌وقت در گام سوم سربازان اقتصادی فعال در سازمان امور مالیاتی با رهنمودها و حمایت‌های معنوی ارزنده بزرگانی چون آیت‌الله میرعمادی، آماده عمل به وظایف قانونی خود هستند.

انصاف می‌دهم نماینده ولی‌فقیه در استان، در دوران مسئولیت خود که بعضی از تریبون‌ها، به بهانه‌ی تحریم و فشار، همه‌ی ارکان و اقشار جامعه را به همدلی و هم‌زبانی و حتی گاهی سکوت در برابر مشکلات دعوت می‌کنند، همچنان برای وضع معیشت مردم، اولویت قائل بوده و هرکجا که لازم بوده تذکراتی را نیز به مسئولین داده است.

واضح است که تأثیر نصایح و رهنمودهای اخلاقی آیت‌الله، در دل‌های مردم استان، تابع میزان حساسیت ایشان به تغییر و تحولات جامعه باشد.

همچنین ببینید :
تغییرِ معنادار با عزل عزتی! / انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش لرستان

درعین‌حال، در چنین فضایی کاملاً قابل پیش‌بینی است که یک روحانی انقلابی که همچنان شعارهای رفع محرومیت و شور و حال انقلاب محرومان و مستضعفان را بر زبان دارد، این روزها که اوضاع بازار آشفته است و قیمت‌ها بالا رفته و برخی مردم توان خریدشان کاهش‌یافته، شهامت داشته، بی‌تفاوت نبوده و صدای درد مردم باشد.

جایگاه نماز جمعه نظارتی بوده و خیلی بزرگ‌تر از مدیریت یک مجموعه اداری ساده است. دستگاه نماز جمعه تماماً فقه نیست، بسیار بزرگ است، با مجموعه سنت‌ها و کلام و فلسفه‌اش؛ خوراکش مطالعه و اطلاعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وسیع است.

جایگاه امام‌جمعه مستقل بوده، ضوابط تأييد و تبعيّت از دستگاه‌هاي اجرایی را ندارد. بایستی بر اساس نصوص قرآن و سنت پيغمبر عمل کرده و به شیوه‌ی امامان به‌جای قدرت‌نمایی شخصی، به دنبال امربه‌معروف و نهی از منکر باشد، همان‌گونه که امام حسین (ع) بود.

وظیفه‌ای که ناشی از آگاهی و جریانی برای استقرار عدالت اجتماعی در جامعه است.

القصه در این زمانه کشورمان به چنین حرکات اصلاحی شدیداً نیازمند است.

 

  • نویسنده :  مهدی حسنوند