مطبوعات محلی مخاطبان خاص خود را دارند و حفظ و افزایش مخاطبان نشریات نوشتاری، هنر و خلاقیت و البته توجه و باریک‌بینی می‌خواهد.

مطبوعات محلی مخاطبان خاص خود را دارند و حفظ و افزایش مخاطبان نشریات نوشتاری، هنر و خلاقیت و البته توجه و باریک‌بینی می‌خواهد.

امروز، در دفاتر نشریات محلی استان لرستان، بسیاری از جوانان اهل فکر و اندیشه مشغول به کار هستند و تعطیلی این نشریات و یا بی‌رونق شدن کسب و کار این پایگاه‌های آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی، موجب می‌شود بسیاری از عزیزان ما که اتفاقن از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند بیکارشوند.

تقویت و حمایت از این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و بنگاه‌های کارآفرینی در دستور کار استاندار محترم استان لرستان -دکتر خادمی- قرارگرفته است و به روابط عمومی‌های دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

تغییرات پی‌درپی در روابط عمومی استانداری لرستان و سر آخر انتصاب اخیر مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان در مسیر تقویت جایگاه اصحاب رسانه و نشریات محلی صورت گرفته است و خوشبختانه مدیرکل روابط عمومی فعلی استانداری، جناب آقای دکتر آریانپور درصدد تنظیم برنامه‌ای فراگیر برای تقویت مناسبات دستگاه‌های دولتی و مطبوعات محلی و رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان است.

کم‌توجهی‌ها جبران می‌شود چراکه نگاه مدیریت ارشد استان به اندیشمندان حوزه‌ی خبررسانی، مطبوعات و اصحاب رسانه، نگاهی شایسته به‌عنوان چشم ناظر مردم و رکن چهارم مردم‌سالاری است.

متأسفانه مطبوعات محلی درگیر مشکلات زیادی هستند:

توزیع ناعادلانه‌ی -هرچند اندک- یارانه‌ی دولتی، ضعف بخش خصوصی به‌عنوان پشتیبان واقعی مطبوعات محلی، توقع نامعقول برخی از مدیران، نقد ناپذیری، نداشتن سعه‌ی صدر و دست به شکایت بودن برخی از مدیران و بسیاری از مشکلات دیگر باعث شده است این پایگاه‌های آگاهی بخشی زمین‌گیر شوند.

بهتراست اعتراف کنیم صرف تعداد زیاد نشریات هراستان، باعث توسعه‌یافتگی مطبوعات آن استان نیست!

همچنین ببینید :
به حال شهر خرم‌آباد گریه‌ام گرفت

بپذیریم که نشریات لرستان هنوز نتوانسته‌اند نگاه حرفه‌ای خود را توسعه و تعمیق ببخشند و یا در انعکاس واقعیات بدون لکنت زبان ظاهرشوند و به خاطر دلایلی که بیان شد متأسفانه خودسانسوری مطبوعات محلی باعث شده است که مخاطبین واقعی خود را تااندازه‌ای از دست بدهند.

این‌که مطبوعات محلی بیش از هر موضوعی به مسائل سیاسی می‌پردازند یک آسیب جدی است و در این میان اگرچه بیشتر مطبوعات منتقد هستند اما به نقش نظارتی خود کمتر می‌پردازند و اگر هم دراین‌باره تلاش می‌شود نوع زبان و لحنی که برای بیان یک حقیقت انتخاب می‌شود متأسفانه اثربخش نیست و به شکلی است که “حقیقت” در این میان قربانی می‌شود.

مطبوعات ما برای تثبیت جایگاه خود بهتراست به نیازها و ضرورت‌ها و خواسته‌های محلی توجه کند، ظرفیت‌های نا شکفته‌ی بومی را ازهرجهت شکوفا و به مسائل اجتماعی و توسعه‌ی استان با نشان دادن حسن نیت توجه کنند.

مطبوعات محلی شایسته است در مسیر پیشبرد مشارکت عمومی و رشد و تعمیق آگاهی‌های مردم و شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی و نخبگان محلی با در نظر گرفتن منافع محلی در چهارچوب منافع ملی تلاش کنند.

 

  • نویسنده : علی گودرزیان