در بهار امسال که در اکثر نقاط کشور بارش‌های شدید رخ‌داده بود در استان لرستان و چند استان دیگر شدت بارش‌ها منجر به وقوع سیل مهیبی شد که به گفته محققان وقوع چنین سیلی در چند صدسال قبل بی‌سابقه بوده است. در لرستان نیز خسارت‌های سیل، دامن چند شهر در استان را گرفت که ازجمله […]

در بهار امسال که در اکثر نقاط کشور بارش‌های شدید رخ‌داده بود در استان لرستان و چند استان دیگر شدت بارش‌ها منجر به وقوع سیل مهیبی شد که به گفته محققان وقوع چنین سیلی در چند صدسال قبل بی‌سابقه بوده است.

در لرستان نیز خسارت‌های سیل، دامن چند شهر در استان را گرفت که ازجمله این شهرها می‌توان به شهر خرم‌آباد اشاره کرد.

به گفته شهردار خرم‌آباد، سیل فروردین سال ۹۸ باعث خسارت ۷۹۲ میلیاردی به زیرساخت‌های شهری شهر خرم‌آباد شد و این در حالی است که درآمد شهرداری در طول یک سال بسیار کمتر از مقدار خسارتی است که براثر سیل به شهر خرم‌آباد واردشده و تکمیل پروژه‌های دیگری مانند زیرگذر بهارستان یا پل‌های دائم که بر روی رودخانه وسط شهر قرار دارد نیازمند اعتبار مختص به خود است کما اینکه اعتبار موجود شهرداری جوابگوی جبران خسارات سیل و تکمیل دیگر پروژه‌های واجب شهر خرم‌آباد نیست.

این سیل سبب تخریب پل‌های ارتباطی و خیابان‌های بسیاری در شهر شد و بخش بسیار زیادی از دیواره ساحلی خرم رود که از وسط شهر می‌گذرد نیز با سیلاب رفت.

از طرف دیگر بالا آمدن آب در مرکز شهر نیز سبب وارد شدن خسارت زیادی به پارک‌ها و فضای سبز شهر خرم‌آباد شد و در حاشیه خرم رود نیز سیل به خانه‌های زیادی خسارت وارد کرد.

حال بعد از گذشت حدود سه ماه از حادثه سیل، وارد شدن چنین خسارت سنگینی به شهر خرم‌آباد، کمر شهرداری را خم کرده و از طرفی در سطح کلان از سوی دولت هیچ‌گونه کمک و اعتباری به شهرداری تعلق نگرفته است.

همچنین ببینید :
توقیف محموله ۲۵ تنی شکر قاچاق در لرستان

محدودیت و کمبود اعتبارات شهرداری سبب شده تا آثار سیل هنوز در سطح شهر محرز باشد و باوجود گذشت این مدت از حادثه سیل، اما شهرداری هنوز نتوانسته است خساراتی که به زیرساخت‌های شهر واردشده را جبران کند.

از طرفی، با توجه به وجود رودخانه خرم رود که از وسط شهر می‌گذرد تخریب پل‌ها در شهر سبب محدودیت عبور و مرور در سطح شهر شده و رفت‌وآمد را با مشکل مواجه کرده و ترافیک سنگینی را ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی لازم است دولت بودجه‌ای را برای جبران خسارات واردشده به زیرساخت‌های شهری شهر خرم‌آباد تعیین و تخصیص دهد و نباید در این شرایط شهرداری را تنها بگذارد چراکه علاوه بر اینکه این خسارت‌ها مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده‌، چهره شهر خرم‌آباد نیز به‌عنوان مرکز استان لرستان با این خسارت‌ها زیبا و زیبنده مردم این دیار نیست.

سیده یاسمن موسوی نژاد/ روزنامه‌نگار