مدیرعامل توزیع برق لرستان از احداث ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع برق در استان خبر داد. فریدون خودنیا در گفتگو با صاحب‌قلم با بیان اینکه در سیل پنجم فروردین ۱۷ میلیارد تومان به تأسیسات توزیع برق خسارت وارد شد که آن را بازسازی کردیم، افزود: سیل ۱۲ فروردین علاوه بر خسارت ۱۷ میلیارد تومانی سیل نخستین، […]

مدیرعامل توزیع برق لرستان از احداث ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع برق در استان خبر داد.

فریدون خودنیا در گفتگو با صاحب‌قلم با بیان اینکه در سیل پنجم فروردین ۱۷ میلیارد تومان به تأسیسات توزیع برق خسارت وارد شد که آن را بازسازی کردیم، افزود: سیل ۱۲ فروردین علاوه بر خسارت ۱۷ میلیارد تومانی سیل نخستین، در مرحله دوم ۱۰۲ میلیارد تومان دیگر به تأسیسات توزیع برق استان خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه جمعاً ۱۱۹ میلیارد تومان به تأسیسات ما خسارت واردشده، افزود: این میزان خسارت شامل ۴۸۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط و بوده است.

مدیرعامل توزیع برق لرستان اظهار داشت: در جریان سیل، ۱۱۰ دستگاه پست هوایی و زمینی و ۱۸۰ دستگاه پست هوایی اختصاصی آسیب دیدند.

خودنیا بابیان اینکه در جریان سیل اخیر، برق هزار و ۱۴۵ روستا در استان قطع شد، ادامه داد: این تعداد روستا در مناطق جنوب خرم‌آباد، غرب معمولان و غرب پلدختر بودند.

وی با اشاره به اینکه اخطار استانداری در جریان سیل بسیار مهم بود، افزود: ما در نقاط مختلف پلدختر، معمولان و دورود تجهیزاتمان را همانند کابل، چراغ، تیر، ترانس و… مستقر کردیم که در صورت نیاز بلافاصله از آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل توزیع برق لرستان همچنین با اشاره به رانش زمین در برخی از نقاط استان، اظهار داشت: رانش زمین نیز موجب خسارت مضاعف به شرکت توزیع برق شد به‌طوری‌که برق ۲۱ روستا در پی رانش زمین قطع شد.

خودنیا تصریح کرد: اولین کار مهم و حساسی را که در شرکت توزیع برق انجام دادیم، پمپاژهای آب شرب تمام مراکز شهرها را برق‌دار کردیم اما تنها پمپاژی را که نتوانستیم برق‌داریم پمپاژ آب شرب معمولان بود چون در فاصله ۹ کیلومتری از شهر قرار داشت و امکان دسترسی به آن وجود نداشت.

وی گفت: ۹ کیلومتر شبکه جدید احداث کردیم که توانستیم پمپاژ آب شرب معمولان را وصل کنیم.

مدیرعامل توزیع برق لرستان بیان داشت: در جریان سیل اخیر علاوه بر شهرستان‌های پلدختر و معمولان که دچار خسارت سنگین شدند، به شهرستان‌های بروجرد، نورآباد، الیگودرز، دورود، کوهدشت، الشتر، جنوب خرم‌آباد و چگنی نیز خساراتی وارد شد.

خودنیا با بیان اینکه بعد از ۴ هفته تمام روستاهای استان برق‌دار شدند، افزود: تمام خدمات صورت گرفته بدون هیچ‌گونه صدمه‌ای به کارکنان شرکت توزیع برق صورت گرفت.

وی بابیان اینکه در پلدختر ضعف ولتاژ و قطعی برق نداریم، افزود: ۴ خط جدید برای شهر پلدختر راه‌اندازی کردیم.

مدیرعامل توزیع برق لرستان همچنین گفت: برای مناطق شاهیوند و معمولان هم هرکدام یک خط جدید راه‌اندازی کردیم که امسال را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

همچنین ببینید :
لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

خودنیا با اشاره به اینکه ۸ پروژه جدید در پلدختر و چگنی تعریف کرده‌ایم، اظهار داشت: یک تفاهم‌نامه‌ای با امضا استاندار، شرکت توانیر، توزیع برق مرکزی و همچنین لرستان به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان منعقد شد که تا پایان ۹۸ بتوانیم به‌صورت میان‌مدت برق پلدختر را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اعتباری از استان دریافت نکرده‌ایم، افزود: قرار است اعتباراتی از استان به ما بدهند اما مبلغ آن هنوز مشخص نشده است.

مدیرعامل توزیع برق لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به خاموشی‌های برق اشاره کرد و گفت: خاموشی‌ها ۳ حالت دارند، اول تعمیرات و سرویس، دوم اتفاقات و سوم کمبود تولید برق که ما در استان کمبود تولید برق نداریم.

خودنیا بابیان اینکه از اواخر اردیبهشت‌ماه تعمیرات ۲ نیروگاه ما آغاز شد، افزود: اما این دو نیروگاه در خردادماه وارد مدار شدند.

وی گفت: از خردادماه به بعد بار مصرفی خرم‌آباد و برخی شهرها به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی جدید بالا رفت.

مدیرعامل توزیع برق لرستان بابیان اینکه در برخی از مناطق مجبور هستیم بالانس شبکه را برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: در خردادماه مجبور شدیم خاموشی‌هایی را داشته باشیم اما طی ۲ هفته اخیر به دلیل کمبود برق، خاموشی نداشته‌ایم چراکه کمبود تولید نداریم.

خودنیا بابیان اینکه فهرست مناطقی که خاموشی برق‌دارند از قبل در سایت شرکت توزیع برق اعلام می‌شود، افزود: مشکل ما در ساعات ۱۲ تا ۱۷ و شب‌ها ۲۱ تا ۲۳ است که ساعات اوج مصرف برق هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مردم ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند به‌هیچ‌عنوان مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی باعث می‌شود که پاسخگوی بار مصرفی مردم باشیم.

مدیرعامل توزیع برق لرستان همچنین با اشاره به اینکه تغییر ساعات اداری در استان به ما کمک شایانی کرده است، افزود: از ساعت ۱۳ تا ۱۵ میزان ۱۰ مگاوات از بار شبکه ما کم شده است.

خودنیا گفت: با طرح تغییر ساعات کاری ادارات استان، ۲ درصد در کل پیک‌بار شاهد کاهش هستیم.

وی در پایان بابیان اینکه ۳۶ پروژه در استان در خصوص سیل اخیر را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: این ۳۶ پروژه شامل ۲۶۵ کیلومتر شبکه به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان است که ما ۸ پروژه دیگر را به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در دستور کارداریم.

خبر: مصطفی باقری

عکاس: محمود محمدی